앙트러프러너십 교육과 창업기회인식 역량과의 관계: 숙명여대 앙트러프러너십 전공 사례를 중심으로 Relationship between Entrepreneurial Education and Entrepreneurial Opportunity Recognition: Focused on the Entrepreneurship Major College Students원문보기
최근 앙트러프러너십을 독자적인 학문의 영역으로 정의하고자하는 노력들이 진행되고 있다. Shane & Venkataraman 등의 학자들은 앙트러프러너십의 연구가 창업자가 되기 위한 사람들에 대한 관심에서 창업가 기질이 있는 개인과 가치있는 기회의 결합을 이해하는 것 쪽으로 옮겨져 가고 있다고 하였다. 한국은 대학을 기반으로 기업가정신교육 또는 창업교육이라는 이름하에 교육이 확산되고 있는 실정이며, 2010년 국내 최초로 숙명여자대학교에서 앙트프러너십 전공학과가 생성되기도 하였다. 기존의 연구를 통해 창업교육이 창업의지에 긍정적인 영향을 미친다는 다수의 연구 결과가 발표되었으나, 창업학의 학문적 차별성이라 주장하는 'Opportunity'에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 또한, 국내 유일의 앙트러프러너십 전공생들을 대상으로 앙트러프러너십 교육의 품질요인이 전공생들의 기회인식에 어떠한 영향을 주는지, 또한 창업자기효능감 및 교육의 몰입도에 따라 어떠한 영향을 미치는지에 밝혀진 바는 없다. 본 연구를 통해 앙트러프러너십 전공교육의 만족도가 창업기회인식에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고, 교육의 몰입도에 따라 창업기회 인식의 매개효과에 대해 살펴보고자 한다. 설문은 2주간 실시되었으며 총 84부가 회수되었고 회수된 설문 전체를 R프로그램을 통해 통계 분석 하였다. 분석결과 교육의 만족도가 창업기회인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 몰입도는 교육만족도가 창업기회인식에 미치는 영향에 있어 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 통해 앙트러프러너십 교육을 받은 전공생들의 창업기회를 발견하는 것에 지각된 역량이 높아지는 것이 확인되었고, 이에 몰입도가 교육의 만족과 창업기회 인식의 관계에 있어 중요한 역할을 하고 있음을 실증 분석을 통해 확인하였다. 전공자들의 창업교육 만족도와 몰입을 통한 창업기회 인식은 향후 창업활동으로 기대할 수 있을 것이다.
최근 앙트러프러너십을 독자적인 학문의 영역으로 정의하고자하는 노력들이 진행되고 있다. Shane & Venkataraman 등의 학자들은 앙트러프러너십의 연구가 창업자가 되기 위한 사람들에 대한 관심에서 창업가 기질이 있는 개인과 가치있는 기회의 결합을 이해하는 것 쪽으로 옮겨져 가고 있다고 하였다. 한국은 대학을 기반으로 기업가정신교육 또는 창업교육이라는 이름하에 교육이 확산되고 있는 실정이며, 2010년 국내 최초로 숙명여자대학교에서 앙트프러너십 전공학과가 생성되기도 하였다. 기존의 연구를 통해 창업교육이 창업의지에 긍정적인 영향을 미친다는 다수의 연구 결과가 발표되었으나, 창업학의 학문적 차별성이라 주장하는 'Opportunity'에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 또한, 국내 유일의 앙트러프러너십 전공생들을 대상으로 앙트러프러너십 교육의 품질요인이 전공생들의 기회인식에 어떠한 영향을 주는지, 또한 창업자기효능감 및 교육의 몰입도에 따라 어떠한 영향을 미치는지에 밝혀진 바는 없다. 본 연구를 통해 앙트러프러너십 전공교육의 만족도가 창업기회인식에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고, 교육의 몰입도에 따라 창업기회 인식의 매개효과에 대해 살펴보고자 한다. 설문은 2주간 실시되었으며 총 84부가 회수되었고 회수된 설문 전체를 R프로그램을 통해 통계 분석 하였다. 분석결과 교육의 만족도가 창업기회인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 몰입도는 교육만족도가 창업기회인식에 미치는 영향에 있어 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 통해 앙트러프러너십 교육을 받은 전공생들의 창업기회를 발견하는 것에 지각된 역량이 높아지는 것이 확인되었고, 이에 몰입도가 교육의 만족과 창업기회 인식의 관계에 있어 중요한 역할을 하고 있음을 실증 분석을 통해 확인하였다. 전공자들의 창업교육 만족도와 몰입을 통한 창업기회 인식은 향후 창업활동으로 기대할 수 있을 것이다.
Recently, there are many efforts to define the field of entrepreneurship as an area of independent study. According to Shane & Venkataraman, the study of entrepreneurship is moving toward understanding the combination of entrepreneurial individual and valuable opportunity in becoming entrepreneurs. ...
Recently, there are many efforts to define the field of entrepreneurship as an area of independent study. According to Shane & Venkataraman, the study of entrepreneurship is moving toward understanding the combination of entrepreneurial individual and valuable opportunity in becoming entrepreneurs. In Korea, entrepreneurship education is spreading widely on the basis of universities and in 2010 the entrepreneurship major was created in Sookmyung Women's University for the first time in Korea. The results of this study are as follows. First, there are many research about examining the relationship between entrepreneurship education and entrepreneurship intention. Nevertheless, there are lack of the study focusing on the opportunity recognition which many scholars have recognized as the independent study field of entrepreneurship domain. Therefore, the purpose of this study is to examine the effect of satisfaction of entrepreneurship major education on entrepreneurial opportunity recognition and to examine the mediating effect of entrepreneurial opportunity recognition according to educational commitment. The questionnaires were carried out for 3 weeks to entrepreneurship major students in Sookmyung Woment's University. A total of 84 surveys were collected and statistically analyzed by the R program. As a result of the analysis, it was found that the satisfaction of education positively influences the recognition of entrepreneurial opportunities. Commitment also has a full mediating effect on the recognition of entrepreneurial opportunities. The results of this analysis confirm that the ability to recognize entrepreneurial opportunity is developed by entrepreneurship education, and during the study students' commitment has an important role in the relationship between educational satisfaction and entrepreneurial opportunity recognition. The results were verified through empirical analysis. Satisfaction with entrepreneurship education and awareness of entrepreneurship opportunities through entrepreneurship can be anticipated as entrepreneurship activities in the future.
Recently, there are many efforts to define the field of entrepreneurship as an area of independent study. According to Shane & Venkataraman, the study of entrepreneurship is moving toward understanding the combination of entrepreneurial individual and valuable opportunity in becoming entrepreneurs. In Korea, entrepreneurship education is spreading widely on the basis of universities and in 2010 the entrepreneurship major was created in Sookmyung Women's University for the first time in Korea. The results of this study are as follows. First, there are many research about examining the relationship between entrepreneurship education and entrepreneurship intention. Nevertheless, there are lack of the study focusing on the opportunity recognition which many scholars have recognized as the independent study field of entrepreneurship domain. Therefore, the purpose of this study is to examine the effect of satisfaction of entrepreneurship major education on entrepreneurial opportunity recognition and to examine the mediating effect of entrepreneurial opportunity recognition according to educational commitment. The questionnaires were carried out for 3 weeks to entrepreneurship major students in Sookmyung Woment's University. A total of 84 surveys were collected and statistically analyzed by the R program. As a result of the analysis, it was found that the satisfaction of education positively influences the recognition of entrepreneurial opportunities. Commitment also has a full mediating effect on the recognition of entrepreneurial opportunities. The results of this analysis confirm that the ability to recognize entrepreneurial opportunity is developed by entrepreneurship education, and during the study students' commitment has an important role in the relationship between educational satisfaction and entrepreneurial opportunity recognition. The results were verified through empirical analysis. Satisfaction with entrepreneurship education and awareness of entrepreneurship opportunities through entrepreneurship can be anticipated as entrepreneurship activities in the future.
앙트러프러너십 교육은 ‘회사를 설립하는 행위(창업)’만을 위한 것이 아니라고 주장하는 이유는 무엇인가?
우리가 앙트러프러너십 교육은 ‘회사를 설립하는 행위(창업)’만을 위한 것이 아니라고 주장하는 것은, 새로운 가치창출 (New Value Creation) 개념에 더 많은 무게를 두려고 하는 것이기에 이를 ‘회사설립’의 틀로 가두려 하지 않으려는 함의이며, 또한 발현된 앙트러프러너십의 결과는 1인기업, 프리랜서 및 창직 (Job Creation)뿐 아니라 기존의 조직에서도 다양한 모습으로 나타날 수 있기 때문이다. 하지만, 앞서 이야기한 바와 같이 선행연구들은 Entrepreneurial Intention (창업의지)을 자신의 비즈니스를 시작하거나 소유하려는 열망으로 정의하고 있으며, 앙트러프러너십 교육은 학생들의 ‘회사설립(Founding of a New Firm)’의지에 관여(Linan, 2008)한다고 본다.
창업기회의 인지능력이란 무엇인가?
앙트러프러너십에는 계산된 위험을 감수하는 태도, 효율적인 팀구성 능력, 필요자원을 모으는 기술, 그리고 불확실하고 혼란스러운 상황에서 기회를 인식하는 능력이 포함되기 때문이다(Kuratko & Hodgetts, 2004). 체계적인 앙트러프러너십 교육은 창업에 대한 동기부여와 더불어 창업기회를 포착할 수 있는 능력을 높여주며(Linan, 2004), 창업기회의 인지능력은 창업가적 행동을 유인하는 핵심요인이므로(노병수, 2012) 창업기회를 찾고 활용하는 능력과 함께 창업기회가 어떻게 발생하는지에 대해 교육을 통한 이해도를 높이는 것이 필요하다.
앙트러프러너십 교육의 일부인 비즈니스모델 수립 및 사업계획서 작성의 훈련과 더불어 기회발견과 같은 인지능력과 소프트스킬을 키우는 훈련이 무엇보다 필요한 이유는 무엇인가?
하지만, 국내에서는 정부의 주도로 급속히 보급되기 시작한 앙트러프러너십 교육이 체계적인 프로그램의 부재로 인해 현실적으로는 창업을 유도하기 어렵다는 주장도 있으며(강재학· 양동우, 2016), 이제 앙트러프러너십 교육의 일부인 비즈니스모델 수립 및 사업계획서 작성의 훈련과 더불어 기회발견과 같은 인지능력과 소프트스킬을 키우는 훈련이 무엇보다 필요하다. 앙트러프러너십에는 계산된 위험을 감수하는 태도, 효율적인 팀구성 능력, 필요자원을 모으는 기술, 그리고 불확실하고 혼란스러운 상황에서 기회를 인식하는 능력이 포함되기 때문이다(Kuratko & Hodgetts, 2004). 체계적인 앙트러프러너십 교육은 창업에 대한 동기부여와 더불어 창업기회를 포착할 수 있는 능력을 높여주며(Linan, 2004), 창업기회의 인지능력은 창업가적 행동을 유인하는 핵심요인이므로(노병수, 2012) 창업기회를 찾고 활용하는 능력과 함께 창업기회가 어떻게 발생하는지에 대해 교육을 통한 이해도를 높이는 것이 필요하다.
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