$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등교사의 통합교과 실행 경험에 대한 내러티브 탐구
A Narrative Inquiry on Two Teachers' Experiences of the Practical Process of Integrated Subject Matters' Implementation in Elementary School

교육과정연구 v.24 no.3 2006년, pp.125 - 146  

정광순 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The Purpose of this study was to inquire two teacher's action of integrated subject-matters in elementary school. This study consisted of two parts. One was the story telling as narrative of the teachers' real experiences of integrated subject-matters implementation. The other was the story-retelling as analysis of the educational meaning. Teacher, A experienced that integrated subject-matters was contributed to boil down a subject-matters and their contents into a few numbers, fit for daily life in grade 1 classroom, and text books as a subject-matters reconstructed. Teacher, B experienced that her action was shifting the focus from contents to activities, in those process, Teaching and learning was pro-duced by her shelf. And she experienced team-teaching and reconstruct materials through time schedule planning of subject matters for a week as a her tasks in her teaching team.Integrated subject-matters allow to them plenty of scope for learner's activities and it mean the fitness of curriculum in a view of quantity and quality. it was to adapt under some situations of elementary school or classroom, and it influenced teacher's view of curriculum or professional development. Through inquiry on teacher's real experiences of integrated subject matters implementation, this study focused on teachers' voice, that is, had not been revealed into researches and studies of subject-matters related till recent, The voice was helpful for teacher to be realized the meanings by integrated subject-matters. In this point, some skeptic discourses of researches or lectures related integrated subject-matters need to review critically.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로