$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

교육이론으로서의 플라톤 변증법

Plato's Dialectic as a Theory of Education

교육철학연구 no.39 , 2007년, pp.123 - 140   http://dx.doi.org/10.15754/jkpe.2007..39.006006
홍윤경
초록

Plato's dialectic is described as ‘synopsis' in Republic. In the light of Socratic conversation, which is the prototype of dialectic, synopsis is to be interpreted as the mind acquiring “Unknowble Mind”, the subjective conditon of knowing that is beyond the distinction between the the subject and the object of knowing. Synopsis is the educational content meaning not a list of propositions but the comprehensive ability uniting scattered opinions, perceptions, and information by the help of Socratic conversation. Plato's dialectec as synopsis, can be explained as Plato's theory of education as well. For Plato, dialectic as the educational content is only to be learned when we acquire Unknowble Mind, that is the subjective condition of knowing. In this case, the state of being educated is not only "what has to be explained" but also "what has to be realized." For Plato, to explain the state of being educated and to realize the state is not to be separated. In other words, the educational content, and the method how to explain the content, and the explanation of it, implies the same idea. Educational content consisting of mathematics, science etc. does not indicate principles or rules which are expressed in words, but a mode of thought as the ability uniting or comprehending lots of perceptions, information, opinions. A mode of thought in this sense is to be learned by acquiring "Unknowable Mind", that is, the subjective condition of knowing. Plato's dialectic as an educational theory brings out a mystery involved in education, that is, the "Unknowble Mind."

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일