$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

CMC기반의 언어학습 환경에서 행해진 영어 쓰기활동이 영어 말하기 능력에 미치는 효과
A study on the Impacts of CMC based written communication on students' speaking ability 원문보기

언어연구 v.21 no.2 2005년, pp.113 - 132  

정양수 (충남대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine whether written competence gained from CMC based written communication could be transferred to students' oral proficiency and could promote positive attitude. To test the research hypothesis, the effects of three different types of written practice were studied. In this study, it was found that the experimental group who conducted CMC based written communication outperformed other groups in oral proficiency and attitude. These findings support the idea that CMC components provide circumstances of facilitating interactions between student and student. Since CMC based written communication is asynchronous, it allows for a moderation of ideas, phrasing, and rephrasing of ideas before expressing them. Thus, more writing practice resulting from using CMC components is believed to foster students' oral proficiency, expecially in the areas of vocabulary selection, fluency, and logical development.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로