$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

일본 「세계사」 교과서의 전근대 한국관련 서술 분석 —2007년도 검정본을 중심으로—
An Analysis of the World History Textbook authorized by Japanese Ministry of Education and Science in 2007 원문보기

한일관계사연구 no.30 2008년, pp.385 - 450  

김은숙 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper analyzes the description of Korean history of pre-modern age in five Japanese world history textbooks authorized by Japanese Ministry of Education and Science(日本文部科學省) in 2007. In those textbooks, the autonomy of Korean history is ignored, and the description of Korean history is neither sufficient nor accurate.Whenever new history textbooks were published in Japan, Korean scholars pointed out false or distorted accounts about Korean history in those textbooks. But the image of Korean history in world history textbooks of Japan has not changed since the 1960s. What accounts for this? This is related with the history curriculum of Japan. In Japanese textbook authorization system, authors of world history textbooks have to write according to ‘Course of Study(學習指導要領)’. Therefore the description of Korean history in the present ‘Course of Study for High School: Geography and History(高等學校學習指導要領, 地理歷史編)’ and it’s ‘Teaching Guide(解說書)’(reformed in 1999) need to be scrutinized.According to present ‘Course of Study’ and it’s ‘Traching Guide’, the pre-modern history of East Asian world in world history subject is framed from the Sino-centered view. In the pre-modern East Asian world the hisory of Chinese empire and it’s investiture-tribute system are depicted as taking center stage, while Korea and Japan as periphery. The textbook of jitkyo shupan(實敎出判) is the extreme case of such viewpoint. To improve the description of Korean history in Japanese historical textbooks, attention should be paid to curriculum, ‘Course of Study’ and it’s ‘Teaching Guide’ which restrain the description of textbooks.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로