$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 학업 및 진로 스트레스와 대학생활적응의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과
The Mediation Effect of Self-Efficacy between Academic and Career Stress and Adjustment to College

교육심리연구 v.22 no.3 2008년, pp.589 - 607  

이숙정 (숙명여자대학교) ,  유지현 (숙명여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the relationship between academic and career stress, self-efficacy, and adjustment to college. To accomplish this purpose, this study set up the specific questions as follows: a) To examine the relations of academic stress, career stress, adjustment, and self-efficacy; b) to examine mediation effects of self-efficacy between stresses and adjustment. Data were collected from 230 students(112 male, 118 female) sampled from universities in Seoul, Gyeonggi, and Chungbuk province, Korea. The survey instruments used for this study were Academic stress scale(Cronbach's α=.88), Career stress scale(Cronbach's α=.87), Self efficacy scale(Cronbach's α=.87), and Adjustment to college scale(Cronbach's α=.86). They were all developed or validated by Korean professionals according to Korean sociocultural environment. The statistical method employed for the data analyses were correlations, t-test, regression analysis, SEM by using SPSS 12.0 and AMOS 4.0 programs. The results of this study were as follows. First, in the adjustment to college according to academic stress, career stress, and self-efficacy, there were statistically significant differences between upper class and lower class. It was found that average of the lower class of academic and career stress, and upper class of self-efficacy were high. Second, the mediation analyses revealed that the relations between academic and career stress and adjustment to college were partially mediated by self-efficacy. In conclusion, this study confirmed that adjustment to college was affected by academic and career stress and self-efficacy. Also, self-efficacy partially mediates between stresses and adjustment to college. Therefore, to maximize of adjustment to college, it is needed to promote self-efficacy as a motivational variable. The implication and limitations based on these results were discussed with some suggestions for the future researches.

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로