$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교 교과전담교사제 운영과 교과전담교사의 학교경험 연구
An ethnographic study on the implementation of the special subject teacher system and the school experiences of the special subject teachers in an elementary school 원문보기

교육인류학연구 v.12 no.1 2009년, pp.105 - 143   http://dx.doi.org/10.17318/jae.2009.12.1.004

이정선 (광주교육대학교) ,  최영순 (광주수창초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to explore the school experiences of teachers in charge of special subject in an elementary school. The guiding questions of the study focused on the operation pattern of the subject teacher system, related social context of the school, and daily school experiences of teachers in charge of special subject. This analysis and interpretation was implemented by symbolic interactionism as suggested by Blumer. The research was conducted in Gareum Elementary School located in G metropolitan city for ten months from Marchto December, 2007. Data collection involved intensive participant observation in classrooms and special subject teacher's room, extensive interviews with teachers and students, and structured writing on the teacher in charge of special subject by teachers and students. Findings of this study indicate that the school experiences of special subjects teachers can be summarized as: slow geography of time experiences in school, rich instructional experiences arising from trial and error, feeling of alienation as a marginal person, and conflict with collegial teachers. These experiences are results of correspondences with teachers, the system and the social context of schools. These experiences prevailed in the society of high context communication pattern. The results of this study help us understand how the system is re-interpreted by member of an elementary school society.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로