$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

지역사회 유아 ADHD 선별에서 CBCL 1.5-5 유아용 행동평가척도의 유용성

The Diagnostic Utility of the CBCL 1.5-5 for ADHD Preschoolers

Korean Journal of Clinical Psychology v.28 no.1 , 2009년, pp.205 - 221   http://dx.doi.org/10.15842/kjcp.2009.28.1.012
장은경, 하은혜
초록

This study was performed to verify the diagnostic utility of the CBCL 1.5-5 in screening of ADHD preschoolers. The subjects were the 4-5 year old children who were enrolled in the kindergartens and day-cares in the Choong-Chung-Do region, and 361 parents participated in evaluating their children. The parents evaluated their children with various scales; the Korean Child Behavior Checklist Preschool: CBCL 1.5-5, the Abbreviated Conner's Parent Rating Scale, the Attention Deficit Disorder Evaluation Scale-Home Version: ADDES-HV, the Home Situation Questionnaire: HSQ, and the Caregiver-Teacher Report Form 1.5-5: C-TRF 1.5-5. The results were as follows; First, the correlations among the well known ADHD scales(Corner's Parent Rating Scale, ADDES-HV, HSQ) and the CBCL 1.5-5 showed that most scales(CBCL 1.5-5`s, Internalizing Problems, Externalizing Problems, Total Behavior Problems and ADHD scales) had meaningful positives correlations. In order to examine the concurrent validity of the CBCL 1.5-5, the correlations between the CBCL 1.5-5 and C-TRF 1.5-5, which teachers and caregivers use to evaluate their students, were somewhat low. Second, on the results for the discriminant validity of the CBCL 1.5-5, the ADHD group had significantly high scores than the normal group for Attention Problems, Aggressive Behavior, Externalizing Problems and Total Behavior Problems. Third, in screening ADHD with using the CBCL 1.5-5, the sensitivity and specificity were examined, and when raw score of 4 for the Attention Problems and the raw score of 15 for the Aggressive Behavior were set as the 90th percentile, the sensitivity and specificity were shown to be meaningful.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일