$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

2007년 개정 역사 교육과정의 교재관과 교과서 개발

A Study on the View about Teaching Material of the 2007 Reformed History Curriculum and Textbook Development

역사교육논집 no.42 2009년, pp.187 - 216  

방지원 (신라대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, I tried to shape characteristic of teaching materials for history, 2007 reformed curriculum demands. In development history text books founded on the 7th curriculum, it happened to bring historical material and inquiry activity into play very important roll as ever. It was nearly epoch-making event, because new and deepened questions about role of text book in history classroom would come on; not as being a basic guidance material but how to guide teachers and students for good history class; not only emphasizing to use historical material in principle, but also questioning how to use in various situation; which is more fundamental function 'text to read for getting important knowledges' and 'source book for student-centered inquiry'?In this context, 2007 reformed curriculum 'history' is provided with meaningful clues for good history textbook's virtues which would be followed home and embodied into 'new actual text book'. As a result of strengthened independency that 'history acquired under difficulties, the document says the meaning of history education, method and measure in history teaching it's own course. In these statements, we should find and get into shape cautiously the 'features and virtues' of teaching materials that curriculum demands between the lines but strongly including textbook. History textbook must be developed and composed as to the theory of knowledge in history, and new curriculum defines 'history' as 'subject for thinking'. For this, curriculum require as follows. First, dimensional and dynamical teaching materials is the very points of new change. Second, teaching materials support self-examination of history class in various ways. Third, enough consideration for student's views and needs is essential. Especially, text book, as influential as ever, it would be desirable to have 'narrative' closely associated with the main(principal) subject of contents of course work. To encourage historical self-examination, inquiry activity separated from the body text should keep away from it. Instead, the body text, data and inquiry activity be composed of the connected one for self-examination.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트