$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

한국과 미국 고등학교 생물교과서의 비유 분석

An Analysis of Analogies in Korean and American High School Biology Textbooks

교과교육학연구 v.13 no.2 , 2009년, pp.257 - 277   http://dx.doi.org/10.24231/rici.2009.13.2.257
황신영, 김연정, 허명
초록

Analogies in biology education are often used as a tool to conceptualize abstract science concepts. This research examined the analogies presented in eight different Korean textbooks taken from the Seventh Biology Curriculum and two American biology textbooks. Firstly, this study collected and classified analogies in the textbooks according to the following criteria:regions, chapters and publishers. The analogies were analyzed according to their common characteristics, ways of expression, degrees of abstraction, and the equivalence and role in the context. Secondly, based on the result of the analysis, the current study focused on the differences in the analogies between Korean and American biology textbooks.In terms of the frequency of the analogies by type in both Korean and American textbooks, structural, verbal, concrete-to-concrete, simple match and short-term memory types showed high frequencies. On the other hand, the American textbooks presented a higher level of frequency in the structural/functional, enriched/extended, and multiple memory analogies thanthe Korean textbooks. Also, motivational analogies were often found at the beginning of a chapter in the American textbooks.In the Korean textbooks, there were many repeated and overlapping analogies presented by various publishers; thus, the analogies were easily recognizable for the students. In order to use analogies effectively in the class, it is essential to construct and present elaborate and variousanalogies in textbooks.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일