$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국어교육에서 비교문학을 활용한 현대시 교육 연구

A Study on Korean Poetry Teaching through the Comparative Literature Approach in Korean Language education

국어교육 no.131 2010년, pp.551 - 588  

오지혜 (서울대학교) ,  윤여탁 (서울대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study proposes the contents of Korean poetry teaching and an teaching method in the comparative literature approach in order to improve learners’ Korean language competence in Korean language education. In the area of foreign language education, literature education has been discussed dividedly in the aspects of language education, culture education, and literature education, and recently it is dealt with in interdisciplinary approaches. In literature education, learning literary works in connection to their socio-cultural contexts such as history, politics and psychology, and through this, learners can understand not only literary works themselves but also the target culture and the world. And it is based on the view that literature is life or culture as well as an art.Contemporary comparative literature emphasizes common and different points between two or more countries’ literature, literature within the home country, and literature and its adjacent art areas. Comparative literature as a methodology of literary research can be take into account as one of teaching methods in Korean language education. In Korean poetry education through the comparative literature approach, learners understand literary works as Korean culture in a general or special context in the world. And also they learn universal sentiment throughout the world and the peculiarity of their own and Korean culture through comparison with their home country’s literary works and their socio-cultural contexts. That is, the learners feel the joy of literature through the universality of world literature, expand their perception of other cultures and world culture through the peculiarity of Korean literature, and furthermore, establish cultural identity.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트