$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

스페인어 대학수학능력시험 출제의 문제점 및 대책
Some considerations about Spanish exam in Scholastic Aptitude Test of Korea

Foreign Languages Education v.17 no.1 2010년, pp.379 - 403  

심영식 (선문대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

It has already been ten years since the students of high school were allowed to choose Spanish as a second foreign language for the entrance examination to the university. Meanwhile, even if this exam is considered as the only reference for the students and as the guidelines for the professors, there has not been any public investigation. This lack of research about this subject led us to the necessity of reviewing the exam sheets to analyse the evolution of the grade difficulty, which was very low at the beginning of this exam. The exam evaluates different aspects of the language: pronunciation and spelling (10%, 3 questions), vocabulary (10%, 3 questions), grammar (17%, 5 questions), communicative competence (53%, 16 questions), culture(10%, 3 questions). As the percentages show it, the main purpose of this exam is to check the ability of the students to communicate in the situation of daily life of Spanish native speakers. However, since 1997, when the level of exam started to go up, the most difficult questions were concentrated on the grammar and this point is contradictory to the general objective of the evaluation,which is not to focus on the grammar but on the aspect of language use. So, for the purpose of solving this problem, this study presents various suggestions firstly within the limits of exam delimited by the vocabulary and grammar list and then also makes a proposal to extend the limit of exam, especially so that this official exam can be fairly close to the general regulation which is also the objective of Spanish teaching and study for professors and students of high school.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로