$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

교사의 다문화 역량의 강화 방안 연구: 미술 교과를 중심으로

Fostering Multicultural Competence of Teachers: Centering on Visual Arts

문화예술교육연구 v.6 no.1 , 2011년, pp.71 - 97   http://dx.doi.org/10.15815/kjcaes.2011.6.1.71
김정효
초록

Along with the globalization of the world, Korean society has become multi- cultural in terms of the continuous increase in number of international students, international marriages, and foreign workers. The radical change of population of Korean society signifies the increase in number of the students with multi-cultural, ethnic background in schools. Education is needed for both a minority of students with multi-cultural backgrounds and a majority of Korean students, which helps promote the capability of the students to culturally respond to the world, and all of the students to reach self-realization in the future. It is culturally responsive competence of teachers that is the critical factor in leading to students' successful learning experience in schools. This study focuses on exploring cultural competence of teachers required to raise students cultural competence and responsiveness through visual arts. First, the concepts of cultural competence of teachers are investigated by centering on what scholars have studied. Next, the cultural competence of students fostered through visual arts and one of teachers necessary for teaching visual arts are discussed. Last, the examples of teacher preparation programs that are set up for nurturing teachers' cultural competence at universities and a community of practice of elementary art teachers are introduced as an exemplar to show how art teachers' cultural competence can be developed through participating in a learning community. And the implications for developing Korean teacher preparation programs are discussed.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • KCI :

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일