$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교육토론의 내적 원리 연구 -교육토론 모형을 활용한 대학 토론 교육의 구조화 방안을 중심으로-
A Study on the Structrual Principles Academaic Debate - A Centering on the Structured Plan of Debate Eduacation at University Utilizing Sookmyung Debate Model-

시학과 언어학 no.22 2012년, pp.71 - 100  

김병구 (숙명여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This thesis aims to explore the way to practice efficiently ‘Academic Debate at University’ which recently emerged as a target for interest in university of debate education. The main points of this thesis, which has been performed under this intent, are as follows.First, performed for the purpose of debate education, the education of debate at university shall be structured in terms of academic debate which is based on the structure of pros and cons. Because the education of debate at university is aimed to develop the capacity of critical thinking through the process for students to understand proposition. In this context, the education of debate at university ultimately should be converge to the academic debate.Second, broad exchange of opinions to be done must be preceded by the organization of the discussion which is based on the discussion in order to perform effectively the academic debate which is based on the structure of pros and cons. The academic debate and the discussion is misinterpreted as opposing,but in actual training courses these activities combine must be organically, the purpose of the education of debate at university can be achieved effectively. In this context, the education of debate at university should start to make a divergence of the understanding on the proposition with all respect.In short, the basic point of this thesis is that the education of debate at university should be structured in the direction of incorporating organically the phase of discussion for divergent thinking, which is focused on the understanding of the proposition, and the phase of academic debate for convergent thinking,which is focused on cultivating the capacity of critical thinking.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로