$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

신앙 공동체 교육방법의 모델 연구
A Study on Method and Its Model of Faith Community Education

기독교교육정보 no.32 2012년, pp.69 - 96  

임영택 (협성대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The paradigm shift of the faith community -- from a schooling and instructional model to a community of faith and enculturation model -- was revolutionary to merit-oriented and college entrance exam-centered education in Korea. This Method has prompted a reexamination of educational ministry and caused us to rethink how we can improve the learning context for formation of faith and its lifestyle. we have acknowledged the possibility and limitation of faith community education. Therefore, the purpose of this article is to reexamine three methods and models for Christian faith and its life style to develop a Christian democratic citizenship.First, ritual and model of liturgy have always been central to the life of the community. Through rituals community celebrate her heritage and tradition, memory and hope of faith. Liturgy unites symbolical actions(rituals) and social actions. Liturgy includes discipleship within the faith community trough ritual and citizenship in the world by personal and social action. Thus, I introduce model of liturgical process: child baptism, first communion, covenant, conformation, ordination for Christian calling, and last rites. Second, intergenerational experience and family clusters are enable congregation to interpret the meaning of their own faith and experience. Intergenerational experience emphasize the nature, character, and quality of these interactive experience among people of all ages within a community of faith that best describes the means of educational ministry. As model of experience, I explore family cluster programs which bring transactional experience among families and have opportunity to reshape communal spirit and life. Lastly, social action and praxis movements must committee together to transform society and reform the community life. Therefore, Groome and Browning provide alternative models of action praxis which concern about how the community itself is transformed in multi-cultural society.The Method of the faith community education has made contributions to educational ministry. True understanding and reusing of method of the faith community show that Christians must act responsibility to transform the Korean church and society. The efforts of educational ministry for the faith community should be studied and provided in the Korean educational context.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로