$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

난화기법이 아동의 시지각에 미치는 효과
The Effects of the Scribble Technique on the Visual Perception of Elementary School Children

예술심리치료연구 v.8 no.2 2012년, pp.1 - 26  

어은경 (영남대학교) ,  김갑숙 (영남대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examined effects of a visual perception improvement program utilizing scribble technique-based art therapy on the development of first grade elementary students' visual perception. Out of 80 first graders at two elementary schools in Y-Gu, B city who received Korean Development Test of Visual Perception(K-DTVP-2), 64 students were selected to be participants with the students who scored 0 on any of the categories of the test excluded. The instruments for this study were K-DTVP-2 and the scribble technique. A total of 30 sessions were progressed for 3 months and each session took 150 minutes. The data were computed for a t-test for homogeneity test and a repeated measures analysis of variance for effects test. The findings of this study are as follows. The scribble therapy program made positive effects on the development of visual perception. GVP(general visual perception) including MRP(motor-reduced visual perception) and VMI(visual-movement incorporated) revealed significant differences between the groups and between the test times. The effect was found to continue in one month after the end of the program. Sub-categories of MRP such as Position in space, Figure-ground, Visual-closure, and Form-constancy revealed improvement. Sub-categories of VMI such as Eye-hand coordination, Spatial relations, Visual-motor speed revealed improvement as well. The subcategory of Copying did not show any significant difference. The above findings show that the therapy program using scribble technique proved effective in improving the visual perception of the first grade students.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로