$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국어 술어 부류와 구문 습득
Korean Predicate Classes and Acquisition of Their Constructions 원문보기

언어과학연구 no.65 2013년, pp.297 - 316  

정해권 (한국외국어대학교) ,  이영진 (한국외국어대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Adjective(stative verb), intransitive verb, and transitive verb in Korean are used as a predicate in a sentence, and each type of predicate class requires a specific case marker within its construction. However, the mapping of semantic role of each argument and case marker is not consistent with each other. In cognitive and typological perspectives, the different case alignments from Korean such in ergative languages are case-marked based on another construal of events. Therefore, the learners of Korean as a second language could make some errors with the case markers. To find the acquisition of each construction using Korean predicate classes, we conducted a selective blank task with 157 items for fifty learners. The results showed that 1) in adjective constructions, learners acquired the animate subject arguments easier than the inanimate, 2) in intransitive constructions, learners poorly learned both animate and inanimate subjects, 3) in transitive constructions, learners understood more accurately inanimate objects with accusative markers than animate subjects with nominative markers. For more effective teaching of Korean, it is suggested to make distinctions between the predicate classes and the animate/inanimate arguments in each construction in order to make the functions of each case marker more explicitly noticeable for the learners as utilized in the input enhancement methods.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로