$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

경험중심의 시각문화교육: 프레이리의 문해력 교육이 주는 시사점

Visual Culture Education and the Implications of Paulo Freire's Literacy Education Program

미술과 교육 v.14 no.2 , 2013년, pp.81 - 99   http://dx.doi.org/10.20977/kkosea.2013.14.2.81
백윤소
초록

The many visual images that people experience in their everyday lives are created by popular culture is controlled by the market economy. Therefore, the meaning of visual images must be comprehended with a critical view; for this reason, visual literacy education is needed. For this research, I consider the importance of experience for visual literacy education by researching J. Dewey’s theory based on experience. Also, I consider the implication of Paulo Freire's literacy education regarding experience for visual literacy education. The visual literacy program is modeled on the Freire's, and I apply this program for students. The stages of the visual literacy education program modeled by this study are as follows: 1) preparatory stage: research culture stage → select visual image stage → understand narrative stage → make metaphor and symbol stage: 2) progress stage: suggest narrative and visual image stage → discuss and interpret stage → understand meaning stage → make meaning stage, and applied the present lesson for the upper-grade elementary school students. Students can improve the ability to understand visual images provided by popular culture and make visual images using based on their comprehension by the visual literacy education program. Also, they grasp the meaning based on their experience, and their able to critically interpret the meaning in a social/cultural/political aspect. In this study, I tried to suggest an applicable method by modeling and applying visual literacy education program to find visual culture education methods using popular culture.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일