$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중학생 예술동아리 자치활동 수혜자들의 프로그램 만족도 및 인성변화 자각도 분석
Middle School Students' Self Reported Changes in Personality Attributes and Satisfaction on Arts Group Activities

학습자중심교과교육연구 v.13 no.4 2013년, pp.397 - 416  

정현주 (이화여자대학교) ,  정은주 (이화여자대학교) ,  김경숙 (이화여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Arts activities in school settings have drawn attention in that various arts experiences have contributed to development of a well-balanced personality. Recently, the government acknowledges the importance of arts experience in school and has provided music education projects in remote areas of low socio-economic status. Arts group activities are a government-supported program that aid to promoting arts education with an emphasis on developmental characteristics of adolescents.A total of 577 middle school students who participated in arts group activities were recruited from 30 randomly selected public schools that offered arts group activities in 2012. Participants responded to the survey consisting of 20 items asking their program satisfaction and perceived changes in their personality attributes. The results showed a high degree of program satisfaction and perceived changes in their personality attributes. More than 90% of participants were "very satisfied" or "satisfied" with the arts group activity and responded that they highly recommend the program to peer students. In terms of the perceived changes in personal attributes, participants showed the most positive changes in self-confidence (95.5%, intra-personal aspect) and awareness of community (98.3%, inter-personal aspect). The arts group activity was also reported to facilitate teacher-student relationship (96%, school adjustment aspect), and to enhance motivation (97.2%, vocational motivation aspects).Overall, the findings indicated that the arts group activities for adolescents fulfil their developmental priorities, such as exploration and expression of inner-self, positive relationship with peers, and initiation of vocational motivation. Current findings provide a firm base for future school-and community-based supports to develop distinguished arts education programs and to spread diverse extracurricular arts group activities in school, fostering well-rounded development of personal traits for adolescents who are in a period of rapid growth and imbalance.

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로