$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

국악중심 음악치료가 시각장애 청소년의 자아탄력성에 미치는 영향

The Effects of a Music Therapy Using Principally Korean Traditional Music on Visually-impaired Students’ Ego-resilience

예술심리치료연구 v.9 no.4 , 2013년, pp.53 - 74  
남인숙, 정광조, 최애나
초록

This study aims to examine the effects of Korean Traditional music therapy on visually-impaired students’ ego-resilience. The subjects are the students attending 00 School for the Blind located in C City, and five teenagers thought to have low ego-resilience were recommended by their school teacher. Korean Traditional music therapy in this study refers to the folk music of Korean traditional music and activity centering around rhythm, traditional songs and plays, or folk songs. Korean Traditional music therapy was conducted total 12 sessions to the visually-impaired students, twice a week, for 50 minutes. Measuring ego-resilience was performed before and after the sessions of Korean Traditional music therapy, and the prior and post changes of average scores were analyzed by each of the subfactors in general. The result of this study is as shown below. First Korean Traditional music therapy changed the visually-impaired students’ ego-resilience significantly. Second, after the Korean Traditional music therapy, the subfactors of visually-impaired students’ ego-resilience, the average scores of interpersonal relationship, vitality, emotional control, curiosity, or positivity increased all. And vitality and positivity showed significant increase.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일