$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Korean EFL Learners’ Lexical Development: Evidence from a Word Association Test
Korean EFL Learners’ Lexical Development: Evidence from a Word Association Test 원문보기

현대영어교육 v.15 no.1 2014년, pp.27 - 48  

한혜령 (서원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The present study aims at exploring Korean EFL learners’ lexical structure and its development by analyzing their response patterns in a word association test. Studies on word association have shown that native English children go through a series of lexical restructuring, including the syntagmatic-paradigmatic shift. In order to see if Korean EFL learners’ mental lexicon also goes through the same restructuring and if their mental lexicon is affected by their L1, the present study conducted a word association test and a word familiarity measurement. Fifty adult Korean learners of English at different proficiency levels and eleven native English speakers participated in the experiment. The results showed that Korean learners produced much less paradigmatic and syntagmatic responses compared with the native speakers. The proportion of L2 learners’ paradigmatic and syntagmatic responses increased, with the increase in proficiency and word familiarity. However, no clear sign of syntagmatic-paradigmatic shift was found. Paradigmatic responses were predominant from noun prompts, whereas syntagmatic responses were predominant from verb prompts. The learners’ lexicon was also found to be affected by their L1. The findings suggest that Korean learners’ mental lexicon is structured differently from that of English native speakers.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로