$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

쌍둥이를 지도하는 유아교사의 경험과 의미
The experience and meaning of early childhood teachers to teach the twins

열린유아교육연구 v.19 no.5 2014년, pp.167 - 190  

이은정 (화랑유치원) ,  이성희 (배재대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to understand and analyze the experiences and meanings of child teachers in the process of teaching twins in the same class. 8 kindergarten teachers and 2 day-care center teachers participated in this study, who had experiences of teaching twins in the same class. The data were collected from individual interviews, group interviews, observation diary, telephone counseling diary, and parent counseling diary. The result of data analysis were as follows. Regarding twin children's characteristics, twin children tended to have strong relationship as like close friends. Twins had jealousy and competitive relationship between them. Therefore, it is needed to guide twins to accumulate positive social experiences. And there was order between twins. Regarding teacher's experience to have twins in a class, first, teachers felt sorry to twins because they tended to consider twins as one child and sometime made comparison between twins. Second, teachers felt sorry to twins because they did not differentiate identical twins. Identical twins share the same gene, so it is difficult to differntiate them. Regarding coping strategies, first, teachers tried to keep a balance between twins. Teachers tried to be sensitive in dealing twins' individuality and difference through hanging their mind to consider twins not as' them', but as individual child. Finally, there were joyful factors in teaching twins. First, as teachers became to understand twins, their happiness became greater. Because the counseling time with twin parents took twice longer than other parents. Though deep conversation about twins, teachers could obtain useful tips to care for twins and could build co-operative relationship with twin parents. This study would provide basic information how to teach and care twins to child teachers through understanding twins characteristics.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로