$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

5세 누리과정 교사용 지도서와 초등학교 1학년 통합교과 교사용 지도서에 수록된 동요의 특성 분석

An Analysis of Children’s Songs in Two Teacher Guidebooks: Nuri curriculum and Elementary Integrated subjects

음악교육연구 v.44 no.1 , 2015년, pp.77 - 109  
박진이, 이영애
초록

The present study examines children’s songs in two teacher guidebooks toprovide a basic resource for future revisions of the new kindergartencurriculum. A total of 49 songs from the Nuri curriculum teacher guidebooksfor age 5 years and 84 songs from the elementary integrated-subjects teacherguidebooks for first grade were analyzed for this study. The songs wereanalyzed in terms of genre, theme and activities area, lyrical style, and musicalelements; the analysis is presented as descriptive statistics. The study finds that the genre of most of the songs in the two guidebooksis original (the original songs had the highest frequency in both). Second,there were highly involved “animal, plant, and nature” theme and groupactivities in the Nuri curriculum guidebooks but “school and I” theme andEnjoyable Life subjects in the elementary integrated-subjects guidebooks. Third, the lyrics style was both statement style and question-and-answerstyle in the former and statement style in the latter. Last, the musicalelements used were mainly 4/4 beat, C major, and one- or two-line forms inboth guidebooks. Also, the included songs were mostly octave vocal range andfourth interval, but there was not a high proportion with a traditional melody.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일