$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

북한이탈청소년 대안학교의 분리교육 고찰: 통합교육의 필요성을 중심으로
A Study on the Separated Education of Alternative Schools for North Korean Youth Refugees: Focused on Necessity of Integrated Education

국제이해교육연구 v.10 no.1 2015년, pp.135 - 176  

오주연 (북한학대학원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze characteristics and factors of keeping separated education of alternative schools for North Korean youth refugees and to discuss the meaning and orientation of separated education. Consequently, integrated education should be expended in education of North Korean youth refugees and aim for education for international understanding. Institutional ethnography is used as a research method to observe educational goals of the alternative schools for North Korean youth refugees, their stance on separated education, and the process in which actors concerned in the schools are socially organized. The separated education of alternative schools for North Korean youth refugees can be classified into two types. Firstly, some schools set their own visions for integration which are religion or alternative educational value. Secondly, other schools implement separated education temporarily until their students get basic abilities to adapt to the regular school in South Korea. The separated education of alternative schools for North Korean youth refugees be kept by educational value of schools with coordination relationship of various actors. Although teachers know limits of separated education, the schools keep their way of education in order to secure constant flow of the students and stable financial support. However, North Korean youth refugees studying in the regular school with South Korean peers doesn’t mean genuine integrated education. When education is implemented based on mutual understanding of different culture and social environment, and universal value including justice, human right and peace, it can be seen as variety of students pursue desirable value of integration. Alternative schools for North Korean youth refugees and general schools should establish educational culture based on value of education for international understanding. Ultimately, diverse students should seek integrated education which can control conflict and understand each other through frequency contact in the same place.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로