$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

유아교사론을 수강한 예비유아교사의 ‘유아교사교육’에 관한 개념도와 면담분석

A Study on Pre-service Teacher’s Concept Map and Interview Analysis about ‘Early Childhood Teacher Education’

미래유아교육학회지 v.22 no.3 , 2015년, pp.203 - 227  
정경수, 임부연, 김현령
초록

This study aimed to understand how early childhood pre-service teachers constructed and organized concepts and perception on ‘early childhood teacher Education’. This study examined the number of upper categories, the number of subcategories, hierarchies, specificity measures, and density of the teachers’ concepts on ‘early childhood teachers’ knowledge’ by using concept map analysis introduced by Novak and Gowin’s(1984). 20 pre-service teachers drew concept maps about ‘early childhood education’ for about one hour and were interviewed informally in order to understand pre-service teachers’ concepts clearly. The findings were summarized as follows: First, pre-service teachers made 74 upper categories and regarded ‘teacher’s practical ability’(27.8%) as the most important knowledge. Second, ‘Instructional supervision & consulting’ and ‘early childhood teacher’s qualification’(16.6%) were followed by. Third, pre-service teachers drew up 726 subcategories and regarded ‘teacher’s practical ability’(N=46) as the most significant knowledge in the analysis of concept maps. Further the teachers mentioned the importance of professional knowledge, the significance of social related knowledge, and the importance of existential knowledge through the interviews. Finally, the results suggested that a certain direction of early childhood teacher education have to be made, considering pre-service teachers’ knowledge and their perception in early childhood teacher education.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일