$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

문화적 문식성의 교육적 실현에 대한 방법적 회의
Methodical Doubt Pertaining to the Educational Realization of Cultural Literacy 원문보기

국어교육연구 no.36 2015년, pp.595 - 632   http://dx.doi.org/10.17313/jkorle.2015..36.595

최홍원 (상명대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study originated from the critical view that cultural literacy remains at the conceptual level of explanations in the dimension of theory, and it need to be changed to a concept of educational performance with the power of execution as a task. It is time to examine and trace the concept, components, objective, target, and teaching contents of the field of cultural literacy. These procedures are expected to contribute towards the advancement of the educational realization of cultural literacy.Above all things, in relation to the meaning of cultural literacy, I tried to criticize existing awareness in the dimension of knowledge and conceptualize the same from a different point of view, which covers functions and attitudes. Moreover, I have attempted to restructure cultural literacy, by planning multi-layered structures such as the functional, cultural and critical layers. In order to examine whether cultural literacy was realized in effect in the education or not, I explored the curriculum and diagnosed the real state of cultural literacy, wherein it was observed that it is not realized in the aspect of educational contents and teaching methods. Further, I raised the problem of a literacy, which reflects a dimension of attitude besides the state of illiteracy as one of the educational tasks of cultural literacy. Based on the theoretical reviews, I proceeded to examine the aspect of how cultural literacy was realized in reality. I ascertained how cultural literacy worked in the dimensions of function, culture, and criticism through the aspects of the acceptance of .

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로