$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

형평교수법과 전인격적 접근을 통합한 다문화시민성 함양 수업 모형 - 대학의 ‘창의적 사고와 표현’ 수업의 텍스트 활용 사례 -
A Model for Multicultural Citizenship Education Integrating ‘Equity Pedagogy’ and ‘Multidimensional Approach’: A Case Study of a University Class Titled ‘Critical Thinking and Expressions’ 원문보기

텍스트언어학 v.39 2015년, pp.71 - 110   http://dx.doi.org/10.22832/txtlng.2015.39..003

박현희 (서울대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, the importance of ‘thinking and expression education’ in promoting multicultural citizenship is discussed, and effective teaching methods of this topic are explored. This study developed an education model integrating ‘equity pedagogy’ and ‘multidimensional approach’; this is a case using multicultural texts (Korean film, ‘Bandhobi’) in a class titled ‘Critical Thinking and Expression’ based on this model. Multicultural citizenship education should be provided using a multidimensional approach. At a cognitive level, multicultural citizenship education should rationally study alternatives to overcoming unequal relationships in a multicultural society; at an emotional level, it should improve a sense of being considerate and hospitable to others by enhancing emphatic abilities. At a behavioral level, it should cultivate citizens who try to eliminate inequality through communication and solidarity and who have a strong sense of responsibility and passion in building a just, democratic society. Bank’s ‘equity pedagogy’ intends to help students acquire a sense of multicultural citizenship by changing the power relationship between the learner and the teacher, by leading the learner to become an active producer of knowledge, by helping students learn from each other through cooperative learning, and also by encouraging students’ active participation in exercises and activities. Based on examining a university class using this educational model, this case study suggests that to promote a sense of multicultural citizenship, students should be provided with various opportunities to actually participate, communicate, and bond with others in a multicultural society.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로