$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

역량중심 교육과정의 쟁점과 2015 개정 종교학 교육과정
Issues of Competency-Centered Curriculum and 2015 Revised Curriculum for Religious Studies

종교교육학연구 v.51 2016년, pp.53 - 78  

구본만 (가톨릭대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aims of this study are to analyze issues of the competencies presented in the 2015 revised curriculum, which is called competency-centered curriculum, and to critically examine the suitability and validity of establishing subject competencies focusing on three core issues identified in the analysis. The three core issues are procedural validity regarding the establishing of subject competencies, the suitability of the subject competencies and connectivity between subject and core competencies, and the statement method of achievement standards.The results can be summarized as follows. First, in connection with procedural validity, establishing subject competencies need to have a four-phases validation process: literature review, Delphi survey, interested persons survey, and operating an expert council. However, these phases were not found in the process of establishing subject competencies for religious studies. Second, in terms of content suitability, two core competencies of new curriculum introduction, i.e., the competencies of communication and sensibility were reinterpreted in the subject competencies of religious studies. Yet, other core competencies, such as self-management and community, were inexplicably omitted in the subject competencies. Further, there was no full explanation regarding the connection between core and subject competencies. Third, concerning the statement method of achievement standards, in the case of curriculum for religious studies, the “explanation” and “(b)commentary” of achievement standards of each field were described in terms of “content & activity standards”, and “(d)evaluation methods” were described in terms of “performance standards.” Regrettably, completion levels were not presented with the achievement standards.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로