$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

Text-Based SCMC for English Learners in Korean High School Classrooms

Text-Based SCMC for English Learners in Korean High School Classrooms

영어교과교육 v.15 no.3 , 2016년, pp.1 - 33   http://dx.doi.org/10.18649/jkees.2016.15.3.1
Soojin Ahn
초록

This study explores the use of text-based synchronous computer-mediated communication (SCMC) to provide Korean high school students with opportunities for productive interaction in English. The researcher analyzed the identified key features of text-based SCMC that are beneficial to English learners through a mixed method analysis of linguistic data from spoken proficiency tests, online chats, and interviews with participants. The findings determined that three linguistic features of text-based SCMC were related to fluency, accuracy, and affective aspects. First, the mean scores of the total number of words, clauses, and analysis of speech-act units in the proficiency tests showed an increase. The students also highlighted the advantage of simple but frequent utterances to produce complete sentences. Second, the mean scores of the total number of errors decreased, while the percentage of error-free clauses did not increase. However, the students demonstrated how they took opportunities to reflect on their language on screen. Furthermore, they engaged in a conversational flow with grammatical errors and limited vocabularies. Finally, the students showed a willingness to communicate in English and a sense of control over the conversation. The findings suggest that text-based SCMC can enhance low- to high-level students’ spoken proficiency in English both inside and outside the classroom.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • KCI :

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일