$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

능력과 노력에 기반 한 성공기대가 아동의 수행능력에 미치는 영향
Effects of Effort - VS. Trait-based Success Expectation on Children’s Task Performance 원문보기

한국심리학회지: 발달 v.29 no.4 2016년, pp.23 - 35  

박진이 (덕성여자대학교) ,  박다은 (충북대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Upon experiencing failure, others’ expectation for success can backfire and hurt an individual’s performance when stated explicitly. The current study examined the effects of different types of success expectations (trait- vs. effort-based) that influence children’s performance. Across two experiments, 131 five- and six-year-old children completed a novel and challenging drawing task. After experiencing failure, children in the trait-based expectation condition performed worse than did those in the effort-based and no feedback conditions. These findings suggest that the effects of success expectations vary largely depending on the attribution of the expectations. Theoretically, the current study expands research on theory of intelligence by demonstrating that detrimental effects of trait feedback apply to the domain of success expectations. Practically, the current investigation provides an effective way to encourage children after experiencing failure.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로