$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

1920년대 『어린이』지 독자 공동체의 형성과 변화
Formation of a ‘Readers Community’: The 『Children』 Magazine in the 1920s, and some changes 원문보기

역사와 현실 no.102 2016년, pp.287 - 322  

이기훈 (연세대학교 국학연구원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

A Readers block or community, of a newspaper or magazine published in the modern period of Korea, can show us what kind of modern knowledge and emotion were spreading through the public. Analyzed in this article is how readers of the 『Children』 magazine thought and acted at the time. Their actions are catalogued, and digitalized information concerning certain aspects of those actions has been rendered into a database, so that how the boys and girls embraced or sympathized with modern (and nationalistic) information and sentiment, and how they changed during their growth, could be determined.In the 1920s, the 『Children』 magazine had a readers block that had 100,000 readers who were very loyal to the magazine and not to mention active. Naturally, in time they also formed a firm and independent ‘readers community’ of their own. Readers formed a collective consciousness which also had nationalistic layers in it through their reading of the 『Children』 magazine. And they also learned rules which would have to be abided by, by themselves as modern individuals. In such regard, the ‘goal’ [of enlightenment] laid out by Bang Jeong-hwan and others on the 『Children』 magazine’s editorial board was indeed accomplished. But at the same time, the readers, boys and girls, reconfigured their own network and established an entirely new web of human contacts, which stood independently from their ‘teachers’ and ultimately diverged from the original intentions of the members of the editorial board.For the children of a colonized country, who were deprived of educational opportunities and social communication methods, ‘Children literature’ was a new challenge that hugely drew their interest and also a motive for their own generation. The boom of children literature in the 1920s and ‘30s was a social phenomenon that marked the children’s forming their own identity.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로