$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

식민지조선의 신무용과 근대적 예술 개념의 수용
Modern Dance of Colonial Chosun and Acceptance of Modern Art Concept

사회와역사(구 한국사회사학회논문집) no.112 2016년, pp.199 - 240  

이진아 (중앙대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to review how the concept of ‘modern art’ came to be interpreted through modern dance of colonial Chosun in the context of the Sociology of Art. I researched how modern dancers of colonial Chosun came to regard the concept of Western art as it traveled through Japan to Korea. I was particularly interested in objective cases of dance performance and how such performances historically influenced the establishment of modern dance. The Japanese dance world established Japan-style modern dance through autonomously acceptance of Western classic ballet and modern dance. They modernized their traditional dance, while the traditional dance of Chosun modernized through influences of Japan-style modern dance, as opposed to direct acceptance of Western dance. Since the 1920s, the artistic task of colonial modern dancers, such as Bae Gu Ja, Choi Seung Hee, and Joe Taek Won (leaders of modern dance), aimed to orient Japan-style modern dance as modern works of art, while internally differentiating modern dance from Gisaeng (Korean geisha) performances at the same time. They intended to express Chosun-style traditional dance within the frame of modern dance. In relationship with Ishii Baku, regarded as Japan’s pioneer of modern dance, these traditional dances were recognized as modern forms of art within the artistic venue of colony and empire. In detailing this arduous endeavor, this research also carefully considers the conceptualization of modern arts including artists, work, ownership, style, private research institute, apprenticeship lesson, dance genealogy, paid performance, media criticism and sponsorship relations, all of which have their beginnings in the development of modern dance during the Chosun Era. By conducting research of this context, this study revealed important aspects on how a concept first employed in Europe in the mid-18th century came to be accepted during colonial Chosun by way of external origins through modern dance.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로