$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

체육수업에서 심리적 욕구좌절 척도의 타당화 검증
Validation of the Korean Version of Psychological Needs Thwarting Scale in Physical Education

한국체육교육학회지 v.21 no.4 2017년, pp.149 - 163   http://dx.doi.org/10.15831/JKSSPE.2017.21.4.149

송용관 (고려대학교) ,  김승재 (강원대학교) ,  천승현 (강원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective: Grounded in Self-Determination Theory (SDT), the present study was to validate the Korean version of the of Psychological Needs Thwarting Scale (PNTS) by Bartholomew, Ntoumani, Ryan, & Thøgersen-Ntoumani (2011) in Korean physical education context. In addition, we examined the relationship between two psychological needs-namely (need thwarting and need satisfaction), and moral behaviors (prosocial behavior and antisocial behavior) in Physical Education (PE). Method: Study design is cross-sectional or correlational. Four hundred seventy-three students from middle and high schools, Seoul, Korea metropolitan participated in this study, and completed the self-reported questionnaire. The factorial structure of the PNTS questionnaire was tested using exploratory and confirmatory factor analysis across the study. Results: As results, PNTS comprised 3 factors and 10 items as follows: autonomy thwarting (3 items), competence thwarting (3 items) and relevance thwarting (4 items). And the PNTS within students were predicted by prosocial and antisocial behaviors. Conclusion: The newly adopted questionnaire grounded SDT demonstrated good content and factorial validity as well as internal consistency in PE context. Suggestions and recommendation for its use in research pertaining to physical education, exercise, and sport participation are discussed.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로