$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

장애위험아동 지원을 위한 특수교육의 역할: 근거이론을 적용한 초등특수교사의 인식 분석
The Role of Special Education in Supporting Children at Risk for Disabilities in Elementary Schools: A Grounded Theory Study

학습장애연구 v.14 no.1 2017년, pp.165 - 193  

김지연 (세종특별자치시교육청) ,  김우리 (전남대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigated experiences and perspectives of special education teachers in elementary schools on educational supports for children at-risk for disabilities. Focus group interviews were conducted with special education teachers and data were analyzed using grounded theory. The findings revealed that children at-risk for disabilities experienced difficulties on academic achievement and social relationship with peers in schools. These difficulties were caused by internal factors including low IQ, and academic and emotional/behavioral problems as well as external factors including family and school environments. To provide education that meet the children’s needs, a variety of approaches including (a) collaborative efforts among special education teachers and professionals in the school and out of school, (b) valid, reliable, and detailed assessment conducted by professionals for accurate identification, (c) increasing responsibility of homeroom teachers, (d) maximizing the potential of special education teachers, (e) providing effective teaching and learning strategies, and (f) parent training and family supports were required. These approaches made a possibility to prevent disabilities. Analysis results based on the grounded theory classified special education teachers for the educational supports for the children into four types, director, cooperator, supporter, and teacher exclusively responsible for children with disabilities.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로