$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

질문에 기반한 고전(古典) 읽기 수업 사례 연구 –⟨춘향전(春香傳)⟩을 중심으로-

A Qualitative Case Study of Reading Classics Centered on Students’ Questioning -Focused on the Classes of ⟨Chunhyang-jeon⟩-

국어교육 no.158 2017년, pp.185 - 231  

장지혜 (서울대학교) ,  김신원 (서울대학교) ,  김종철 (서울대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this article, we study a case of classical literature instruction based on students’ questions. As a result, we report the aspects in which students’ construction of meaning appears, the means students use to construct meanings, and the appreciation of the students and the teacher on this instruction. The material for the course was Chunhyang-jeon, one of the most famous classical work of Korean literature, and 130 11th graders of three classes from one high school in Seoul participated in it. The course took once a week for six weeks and the students constructed their own questions on the material, discussed and solved those questions in small groups, then wrote critical essays. Focus group interview was done on some students.The findings show that the students constructed meanings from the classical literature work in three different aspects: they create their own themes for learning; they create their own context for appreciating the literature work; they understand themselves better by understanding the literature work. To construct such meanings, they use the means of communication – they communicate with each other, with the teacher, and with the text. Such communications provided the students with scaffold for learning.Studying how the students and the teacher appreciate the elements of the instruction –the classical literature, the peer relationship, the teacher-student relationship, and the course design - shows followings. The students could appreciated the literature work in depth because of the wholeness of the classical work, but they had to overcome the familarity and lack of curiosity. Communication among the peers played a crucial part in learning and constructing meanings, but prejudging on peers happened and hindered collaborative discussion. The teacher is expected to act as a facilitator in the classroom like this, but the students and the teacher may have different expectations on the role of the teacher and it may lead to conflicts which may result in difficulties in learning. And the students need to grow positive beliefs in the course itself and in their abilities as learners.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트