$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

성별에 따른 만 5세 유아들의 우정의 질과 자기조절능력 간의 관계

Gender Difference of Relationship between Friendship Quality and Self-Regulation of Five-Year-Old Children

교육과학연구 v.48 no.3 2017년, pp.1 - 21   http://dx.doi.org/10.15854/jes.2017.09.48.3.1

문혜련 (경기대학교) ,  엄정애 (이화여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigated the relationship between friendship quality and self-regulation of five-year-old Korean children. Friendship was evaluated by assessing the interactive behaviors of same gender friend dyads of five-year-old children and their perception of friends. Self-regulation was determined by measuring self-assertion and self-control in target children and their friends. The results are as follows: 1) The same gender friend dyads who were close friends showed more positive dyadic interactions and higher positive perceptions of friends than those who were not close friends. 2) They also exhibited elevated self-regulation with greater self-control thanself-assertion. 3) Results for individual genders indicated significant correlations among these measures: The greater number of positive interactive behaviors girls engaged in, the more self-control and overall self-regulation they exhibited; the greater the number of positive interactive behaviors boys engaged in, the less self-control they exhibited. Girls who perceived their friends more positively exhibited more self-regulation; boys who perceived their friends more positively exhibited less self-control. These findings will provide insights for developing educational programs that could improve children’s abilities to adjust, socially and emotionally, during earlychildhood.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트