$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

조선후기 여창가곡의 형성배경과 여성가자 활동의 계보론
A study of the background of formation of yeochang gagok, and discourse of genealogy of female gaja(singers) in late Joseon Dynasty 원문보기

한국음악연구 v.62 2017년, pp.303 - 328   http://dx.doi.org/10.35983/sikm.2017.62.303

장희선 (숙명여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Gagok is a music category transmitted in the forms of Yeochang and Namchang, both of which are considered as specific areas. This kind of categorization is never seen in other traditional music.Settled type of music and structural independence of performance are needed to form a category. Activities and capabilities of individuals and groups would be very important factors in cultural background which establishes independence of music categories. This article is to investigate the relations between yeochang gagok and female gaja observing historic viewpoint and background of yeochang gagok are not female musician oriented. I also considered in culture historical viewpoint unlike precedent studies of gagok.As a result, it was found that in goongjoong yeoak and folk, female gaja performed joongdae-yeop and sakdae-yeop in dual mode differentiated by cultural space. More specifically, female gaja sang gagok without any separation from male singers before yeochang gagok separated and customary performance was settled with specific saseol after 18th century.It is highly probable that concept of yeochang gagok and social recognition before late 19th century seeing that female gaja made customary performance of specific lyrics and daeyeopjo. saseol and In conclusion, we could see that female gaja had kept the continuity of music performance as the subject of yeochang gagok performance by confirming roles of female gaja who participated in performance of gagok in Joseon Dynasty period.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로