$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교 4학년 아동의 성별 자기조절학습의 유형화 및 유형의 특성 분석
A Typology of Self-Regulated Learning and the Analysis of its Characteristics according to the Gender of Fourth-Grade Elementary School Children 원문보기

인지발달중재학회지 v.9 no.1 2018년, pp.49 - 69   http://dx.doi.org/10.21197/JCEI.9.1.4

천희영 (고신대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to investigate the types of self-regulated learning and to analyze their characteristics according to the gender of fourth-grade elementary school children. For this purpose, 1,029 boys and 943 girls from the first-year data of fourth graders’ panel of the Korean Child and Youth Panel Survey (KCYPS, 2010) were selected. K-means cluster analysis and multiple regressions were used for statistical analysis for each gender data. The results of the study are as follows. Both boys and girls were found to have three self-regulated learning types. Two common types were “high” and “low” self-regulated types based on each mean of self-regulated learning subdimensions. Further there was a “below average” type in boys and an “average” type in girls. School adjustment in all types of boys and girls was the main variable influencing self-regulated learning. Ego-resilience in boys, and parental child-rearing attitudes in girls was another explaining variable of self-regulated learning for each gender. However family status and friendship variables did not have any significant effect on all types of boys and girls. Based on the results of this study, educational guidance for improving self-regulated learning was suggested.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로