$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

초등학교 4학년 아동의 성별 자기조절학습의 유형화 및 유형의 특성 분석

A Typology of Self-Regulated Learning and the Analysis of its Characteristics according to the Gender of Fourth-Grade Elementary School Children

인지발달중재학회지 v.9 no.1 , 2018년, pp.49 - 69   http://dx.doi.org/10.21197/JCEI.9.1.4
천희영
초록

This study aimed to investigate the types of self-regulated learning and to analyze their characteristics according to the gender of fourth-grade elementary school children. For this purpose, 1,029 boys and 943 girls from the first-year data of fourth graders’ panel of the Korean Child and Youth Panel Survey (KCYPS, 2010) were selected. K-means cluster analysis and multiple regressions were used for statistical analysis for each gender data. The results of the study are as follows. Both boys and girls were found to have three self-regulated learning types. Two common types were “high” and “low” self-regulated types based on each mean of self-regulated learning subdimensions. Further there was a “below average” type in boys and an “average” type in girls. School adjustment in all types of boys and girls was the main variable influencing self-regulated learning. Ego-resilience in boys, and parental child-rearing attitudes in girls was another explaining variable of self-regulated learning for each gender. However family status and friendship variables did not have any significant effect on all types of boys and girls. Based on the results of this study, educational guidance for improving self-regulated learning was suggested.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일