$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

The Combined Effect of Listeners’ Language Background and L2 English Teaching Background on Mutual Intelligibility: a Mixed-Methods Approach
The Combined Effect of Listeners’ Language Background and L2 English Teaching Background on Mutual Intelligibility: a Mixed-Methods Approach

The SNU Journal of Education Research v.27 no.2 2018년, pp.1 - 28  

구수현 (서울대학교 외국어교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Achieving and maintaining mutual intelligibility between interlocutors has been emphasized in the second language (L2) pronunciation acquisition and pedagogy. Although previous studies identified some listener background factors that contribute to enhancing non-native speakers’ (NNS) speech intelligibility, little studies investigated linguistic and non-linguistic background factors together. Hence, the present study investigated the combined effect of listeners' language background and L2 English teaching background factors by using mixed-methods approach. This study conducted intelligibility transcription task of 60 listener participants who were divided into 4 listener groups according to listeners’ L1 and L2 teaching experience. The study found that Koreans’ speech was more intelligible to L1 Korean teachers than to native English (NE) non-teachers when both listeners’ language and L2 teaching experience were considered. In addition, qualitative analysis of the transcription task showed that L1 Korean teachers demonstrated more accurate perception than NE listeners to transcribe certain words or phrases uttered by some L1 Korean speakers. The present study found additional evidence for complex and subtle nature of mutual intelligibility, which reacts sensitively towards multitudes of listener background factors. It also found the positive effect of L2 English teaching experience on foreign-accented speech intelligibility.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로