$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

민주시민교육의 관점에서 본 2015 개정 도덕과 교육과정
A Study on the Moral Subject Curriculum from the View of Democratic Citizenship Education

도덕윤리과교육 no.63 2019년, pp.111 - 134   http://dx.doi.org/10.18338/kojmee.2019..63.111

김상범 (한국교육과정평가원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to review the 2015 revised Moral Subject Curriculum from the perspective of democratic citizenship education. This review is a controversial task. This is because "democratic citizenship education" has recently emerged as the hottest issue in Korea's political and educational sectors. In various perspectives of democratic civil education (Beutelsbacher Konsens, Crick’s Report, etc.), this study reviews and evaluates the 2015 revised Moral Subject Curriculum in comparison with the previous curriculum or with the curriculum of other subjects, if necessary. The Moral Subject can and should contribute to the revitalization of democratic citizenship education by utilizing the know-how of developing and teaching a separate subject for democratic citizenship education in the past and strengthening and systemizing elements related to democratic citizenship education as reflected in the curriculum content system.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로