$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

유튜브 개인여행방송 시청자의 개인 특성과 사회적 시청이 시청만족, 지속이용, 방문의도에 미치는 영향

The impact of personal characteristics and social viewing of YouTube personal travel

호텔경영학연구 v.28 no.4 , 2019년, pp.51 - 71   http://dx.doi.org/10.24992/KJHT.2019.06.28.04.51.
이준호, 이사희, 윤지환
초록

With the development of information technology, the global tourism market has rapidly changed into individual tourism. Mobile and social media usage for travel information has become one of the new tourism trends. YouTube, the popular UCC-based social networking platform, provides live streaming service, enabling a single media content provider to communicate fast and vividly with viewers. The purpose of this study is to investigate the influence of the personal characteristics and social watch of the viewer on satisfaction of a single media content provider regarding travel. Furthermore, this study also examines the relationship among satisfaction, persistent use intention and visit intention to the introduced travel destination on streamers travel broadcasts. A total of 302 viewers who have watched streamers’ travel broadcasts on YouTube participated in this study. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and path analysis were used. The results of this study found that among the three personal characteristics, personal innovation and perceived pleasure had a significantly positive influence on viewers' satisfaction, but self efficacy was not significant. Among the three social watch factors, social interaction and subjective norm had a significantly positive influence on viewers' satisfaction, but social reality was not significant. Satisfaction significantly and positively influenced both persistent use and visit intention. The results of this study can contribute to creating useful travel contents for streamers and broadcast platform companies, and can also be utilized for undertaking public relation activities through a new YouTube channel in the tourism industry or local governments by providing real time trend information to domestic and international visitors.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일