본 연구는 사회의 가치변화와 정보기술의 발전으로 인한 대학도서관과 사서의 증대된 역할을 효율적으로 수용하기 위하여 현 대학도서관 조직구조를 분석하여 그 문제점을 밝히고 이를 근거로 해서 새로운 조직구조모형을 제시하고자 하였다. 문헌적 고찰과 총 74개 대학도서관에 대한 실증적 조사에 의하면, 대학도서관의 조직구조는 관료제 유형의 기능별에 의한 조직구조가 일반적이었으며 점차 주제, 이용자별, 자료형태별에 의한 비기능적인 기준들이 병용되어 채택되고 있었다. 이상의 조직유형별에 따른 각각의 장점과 단점을 살펴보고 다음의 기본 방향아래서...
본 연구는 사회의 가치변화와 정보기술의 발전으로 인한 대학도서관과 사서의 증대된 역할을 효율적으로 수용하기 위하여 현 대학도서관 조직구조를 분석하여 그 문제점을 밝히고 이를 근거로 해서 새로운 조직구조모형을 제시하고자 하였다. 문헌적 고찰과 총 74개 대학도서관에 대한 실증적 조사에 의하면, 대학도서관의 조직구조는 관료제 유형의 기능별에 의한 조직구조가 일반적이었으며 점차 주제, 이용자별, 자료형태별에 의한 비기능적인 기준들이 병용되어 채택되고 있었다. 이상의 조직유형별에 따른 각각의 장점과 단점을 살펴보고 다음의 기본 방향아래서 대학도서관 조직을 설계하였다. ① 환경의 변화에 능동적으로 적응할 수 있는 유기적 시스팀으로의 조직설계 ② 이용자의 정보문제해결에 있어 통합적인 정보를 제공할 수 있는 서비스조직으로의 설계 새로운 모형으로 제시되는 대학도서관 조직은 세가지 단위조직인 서비스 조직, 서비스지원조직, 관리조직으로 구성된다. 서비스조직은 이용자의 정보문제해결에 대한 직접적인 정보서비스를 담당하는 부서이다. 서비스지원 조직은 서비스조직의 업무수행을 원조하기 위한 부서이다. 그리고 관리조직은 이러한 단위조직들을 전체 시스팀적 측면에서 운영 감독한다. 본 연구에서 제시된 조직모형은 대학도서관을 재조직하는데 있어서 실제적인 하나의 방안으로서라기 보다는 대학도서관 조직의 기본적인 구조를 제시한 것이다.
본 연구는 사회의 가치변화와 정보기술의 발전으로 인한 대학도서관과 사서의 증대된 역할을 효율적으로 수용하기 위하여 현 대학도서관 조직구조를 분석하여 그 문제점을 밝히고 이를 근거로 해서 새로운 조직구조모형을 제시하고자 하였다. 문헌적 고찰과 총 74개 대학도서관에 대한 실증적 조사에 의하면, 대학도서관의 조직구조는 관료제 유형의 기능별에 의한 조직구조가 일반적이었으며 점차 주제, 이용자별, 자료형태별에 의한 비기능적인 기준들이 병용되어 채택되고 있었다. 이상의 조직유형별에 따른 각각의 장점과 단점을 살펴보고 다음의 기본 방향아래서 대학도서관 조직을 설계하였다. ① 환경의 변화에 능동적으로 적응할 수 있는 유기적 시스팀으로의 조직설계 ② 이용자의 정보문제해결에 있어 통합적인 정보를 제공할 수 있는 서비스조직으로의 설계 새로운 모형으로 제시되는 대학도서관 조직은 세가지 단위조직인 서비스 조직, 서비스지원조직, 관리조직으로 구성된다. 서비스조직은 이용자의 정보문제해결에 대한 직접적인 정보서비스를 담당하는 부서이다. 서비스지원 조직은 서비스조직의 업무수행을 원조하기 위한 부서이다. 그리고 관리조직은 이러한 단위조직들을 전체 시스팀적 측면에서 운영 감독한다. 본 연구에서 제시된 조직모형은 대학도서관을 재조직하는데 있어서 실제적인 하나의 방안으로서라기 보다는 대학도서관 조직의 기본적인 구조를 제시한 것이다.
New organizational model for the university library in the information society, in which the role of libraries and librarians is increased by changes of social value and developments of information technology, is designed on the basis of the anaylses and verifications of the existing university libr...
New organizational model for the university library in the information society, in which the role of libraries and librarians is increased by changes of social value and developments of information technology, is designed on the basis of the anaylses and verifications of the existing university libraries' organizational structures. The study revealed that the bureaucratic functional organization is a common model in university libraries and that some of non-functional organization elements are used together in university libraries' organizations, ex. subject, user, physical forms of collection and so on. Through the merits and demerits of each organization type, the design strategies for new university library's organizational structure are established. 1. The organizational structure as the organic system should actively adapt the external changes as its environments. 2. The service organizational structure should serve the integrated information to user's needs. Finally, the three units; service unit, support unit and management unit are proposed as the elements in the new organizational model of university library. Service unit has charge of information services to users directly. Support unit is for the support to the service unit. And management unit administrates or manages other units in the view of total system. The new model of the organizational structure for university library is not designed as the practical alternative method to use in reorganizing process, but for the proposal of new strategic frame in the notion of information service.
New organizational model for the university library in the information society, in which the role of libraries and librarians is increased by changes of social value and developments of information technology, is designed on the basis of the anaylses and verifications of the existing university libraries' organizational structures. The study revealed that the bureaucratic functional organization is a common model in university libraries and that some of non-functional organization elements are used together in university libraries' organizations, ex. subject, user, physical forms of collection and so on. Through the merits and demerits of each organization type, the design strategies for new university library's organizational structure are established. 1. The organizational structure as the organic system should actively adapt the external changes as its environments. 2. The service organizational structure should serve the integrated information to user's needs. Finally, the three units; service unit, support unit and management unit are proposed as the elements in the new organizational model of university library. Service unit has charge of information services to users directly. Support unit is for the support to the service unit. And management unit administrates or manages other units in the view of total system. The new model of the organizational structure for university library is not designed as the practical alternative method to use in reorganizing process, but for the proposal of new strategic frame in the notion of information service.
주제어
#대학도서관 조직구조 도서관환경
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