본 연구는 일반적인 재고 모형과 달리 최적 구매 정책과 아울러 수송 정책을 동시에 결정하는 수송-재고 모형을 정립하여 유한 계획기간 내에서 최적 해를 구하는 것이다. 먼저, 일반적인 동적 롯트 결정 문제(Dynamic Lot Size Problem)를 변형하여 여러가지 운송 대안중 적절한 운송 수단을 선택할 수 있는 기본적인 동적 수송-재고 모형 (Dynamic Transportation - Inventory ...
본 연구는 일반적인 재고 모형과 달리 최적 구매 정책과 아울러 수송 정책을 동시에 결정하는 수송-재고 모형을 정립하여 유한 계획기간 내에서 최적 해를 구하는 것이다. 먼저, 일반적인 동적 롯트 결정 문제(Dynamic Lot Size Problem)를 변형하여 여러가지 운송 대안중 적절한 운송 수단을 선택할 수 있는 기본적인 동적 수송-재고 모형 (Dynamic Transportation - Inventory Model)을 세웠다. 최적 해의 성질을 규명하고, 계획 기간 정리 (Planning HorizonTheorem)를 찾아내어 효과적인 해법을 연구하였다. 이 기본 모형은 세 가지의 각기 다른 모형으로 발전되는데, 그 하나는 물품의 부패성(Deteriorating Effect)을 고려한 것이다. 이 경우, 변수 변환을 통하여 기본 모형과 일치될 수 있다는 것을 보임으로써, 앞서 규명된 모든 정리와 성질들이 적용되어, 개발된 해법을 그대로 이용할 수 있다. 또한, 팜유(Palm Oil)를 수입하는 한 회사를 대상으로 사례 연구를 수행함으로써 모형의 적용 가능성과 해법의 효용성을 보였다. 두번째는 구입량에 따라서, 가격을 할인 (Quantity Discounts) 받을 수있고, 또한 초과 구입분은 처분 가능한 모형이다. 이 모형에서도 구입b}?犬ⓡ 처분량 및 처분시기를 결정하는 여러 정리와 성질들을 규명하였다. 가격 할인이 일어나는 양(Break Point)이 하나인 경우와 여러개인 경우로 나누어 효과적인 해법을 제시하였다. 마지막 모형은 수송 수단에 용량이 주어지는 경우로써 다음의 세 가지의 경우를 다루었다. 1) 각 시점에 도착할 수 있는 수송 수단의 수가 최대 한 개인 경우 2) 각 시점에 도착할 수 있는 수송 수단의 수가 하나 이상이 가능한 경우 3) 수송 수단은 한 가지 형태이나 여러대가 가능한 경우 각 경우에 대하여 정리와 해법을 구하였다. 이상의 모든 모형의 연구에 있어서, 본 연구는 모형의 확장과 아울러 계산 효과를 높이는 데 역점을 두었다.
본 연구는 일반적인 재고 모형과 달리 최적 구매 정책과 아울러 수송 정책을 동시에 결정하는 수송-재고 모형을 정립하여 유한 계획기간 내에서 최적 해를 구하는 것이다. 먼저, 일반적인 동적 롯트 결정 문제(Dynamic Lot Size Problem)를 변형하여 여러가지 운송 대안중 적절한 운송 수단을 선택할 수 있는 기본적인 동적 수송-재고 모형 (Dynamic Transportation - Inventory Model)을 세웠다. 최적 해의 성질을 규명하고, 계획 기간 정리 (Planning HorizonTheorem)를 찾아내어 효과적인 해법을 연구하였다. 이 기본 모형은 세 가지의 각기 다른 모형으로 발전되는데, 그 하나는 물품의 부패성(Deteriorating Effect)을 고려한 것이다. 이 경우, 변수 변환을 통하여 기본 모형과 일치될 수 있다는 것을 보임으로써, 앞서 규명된 모든 정리와 성질들이 적용되어, 개발된 해법을 그대로 이용할 수 있다. 또한, 팜유(Palm Oil)를 수입하는 한 회사를 대상으로 사례 연구를 수행함으로써 모형의 적용 가능성과 해법의 효용성을 보였다. 두번째는 구입량에 따라서, 가격을 할인 (Quantity Discounts) 받을 수있고, 또한 초과 구입분은 처분 가능한 모형이다. 이 모형에서도 구입b}?犬ⓡ 처분량 및 처분시기를 결정하는 여러 정리와 성질들을 규명하였다. 가격 할인이 일어나는 양(Break Point)이 하나인 경우와 여러개인 경우로 나누어 효과적인 해법을 제시하였다. 마지막 모형은 수송 수단에 용량이 주어지는 경우로써 다음의 세 가지의 경우를 다루었다. 1) 각 시점에 도착할 수 있는 수송 수단의 수가 최대 한 개인 경우 2) 각 시점에 도착할 수 있는 수송 수단의 수가 하나 이상이 가능한 경우 3) 수송 수단은 한 가지 형태이나 여러대가 가능한 경우 각 경우에 대하여 정리와 해법을 구하였다. 이상의 모든 모형의 연구에 있어서, 본 연구는 모형의 확장과 아울러 계산 효과를 높이는 데 역점을 두었다.
This thesis studies the dynamic transportation-inventory models for a single product from which the optimal procurement quantities and the transportation modes are determined over a finite planning horizon. A basic model is proposed which is the problem of a Wangner-Whitin type. We investigate the p...
This thesis studies the dynamic transportation-inventory models for a single product from which the optimal procurement quantities and the transportation modes are determined over a finite planning horizon. A basic model is proposed which is the problem of a Wangner-Whitin type. We investigate the properties of an optimal solution and the Planning Horizon Theorem from which an efficient algorithm is developed. This is extended to three different models by integrating the deteriorating effects, the quantity discounts with the disposal of the excess, or the capacity constraints. The model with the deteriorating items whose utility decreases with the passage of time is shown to be equivalent to the basic model by transformations of some variables. An actual case involving a palm oil industry is presented. For the model with the quantity discounts and the disposal of the excess, we identify the properties of an optimal solution, and present a forward algorithm for the cases of single and multiple price break points. The capacity constraints are considered on the following cases and they are: i) the number of units arriving at each period is at most one, ii) shipment can arrive by more than one mode but with only one unit for each mode, and iii) shipment can arrive by only one mode but more than one unit of the mode permitted. For each case, an algorithm is presented and a numerical example is solved to illustrate the algorithm developed.
This thesis studies the dynamic transportation-inventory models for a single product from which the optimal procurement quantities and the transportation modes are determined over a finite planning horizon. A basic model is proposed which is the problem of a Wangner-Whitin type. We investigate the properties of an optimal solution and the Planning Horizon Theorem from which an efficient algorithm is developed. This is extended to three different models by integrating the deteriorating effects, the quantity discounts with the disposal of the excess, or the capacity constraints. The model with the deteriorating items whose utility decreases with the passage of time is shown to be equivalent to the basic model by transformations of some variables. An actual case involving a palm oil industry is presented. For the model with the quantity discounts and the disposal of the excess, we identify the properties of an optimal solution, and present a forward algorithm for the cases of single and multiple price break points. The capacity constraints are considered on the following cases and they are: i) the number of units arriving at each period is at most one, ii) shipment can arrive by more than one mode but with only one unit for each mode, and iii) shipment can arrive by only one mode but more than one unit of the mode permitted. For each case, an algorithm is presented and a numerical example is solved to illustrate the algorithm developed.
주제어
#재고 관리 구매 계획 수송 계획 Transportation-planning Inventory control
학위논문 정보
저자
Sohn, Kwon-Ik
학위수여기관
한국과학기술원
학위구분
국내박사
학과
산업공학과
발행연도
1985
총페이지
iv, 118 p. : 삽도
키워드
재고 관리 구매 계획 수송 계획 Transportation-planning Inventory control
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