한국 근대문학사의 역동적인 흐름을 한 몸에 함축하고 있는 김기림은 당대의 특수한 역사적, 사회적 상황을 거치면서 다양한 문학적 변모를 보이다가 전쟁 중 납북된 이후, 한국 근대사의 이데올로기적 질곡 및 국문학 연구방법의 일면성과도 밀착하여 정당한 평가를 받아오지 못하였다. 이에 본고에서는 김기림 연구의 한계를 극복하고 다양한 연구 방법의 지평을 열기 위해 기호학적 시각을 적용함으로써, 모더니즘기 이후 김기림의 개별 시 텍스트에 밀착한 구조 분석을 그 목적으로 했다. 즉 김기림의 시 텍스트를 하나의 시적 기호체계로 보고, 기호 작용을 중시하는 의미 작용의 기호학적 측면에서 김기림 시를 분석하고자 했다. 이러한 작업을 통해 김기림의 시 텍스트의 구조적 특성과 그의 '글쓰기' e´criture의 본질에 대한 접근을 기대할 수 있을 것이다. 이는 김기림 문학 연구에 있어 새로운 방법론적 틀을 제시하기 위한 하나의 구체적인 접근 자세가 될 것이다. 한편 개개의 기호들의 '분석'만에 치중한 결과, 불가피하게도 '해석의 지평 닫기'라는 기호학의 한계와, 사회·문화·역사적 맥락만을 근거로 한 '의도적 오류' intentional fallacy, 또는 '감정적 오류' affective fallacy를 유발 및 연구자의 주관적 판단에 충실한 '해석'으로 인한 인상주의적 비평을 양산한 역사-실증주의적 연구 방법의 한계를 극복하고, 각각의 순기능만을 취해 보고자 본고에서는 우선적으로 텍스트의 내적 구조를 충실히 '분석'할 것이며, 이를 기반으로 비로소 텍스트의 맥락을 '해석'했다. 위와 같은 문제 의식 아래 진행된 논의의 결과를 정리하면 다음과 같다. 제I장에서는 기존 연구사의 정리와 문제제기 및 본 논문의 연구방향을 제시하였다. 제II장에서는 김기림의 구조적 인식이 극명하게 드러나는 대표적 短詩 「바다와 나비」를 '構造的 母體'로 설정하여 그 구조적 특성을 '분석'한 후 의미를 '해석'하였다. ...
한국 근대문학사의 역동적인 흐름을 한 몸에 함축하고 있는 김기림은 당대의 특수한 역사적, 사회적 상황을 거치면서 다양한 문학적 변모를 보이다가 전쟁 중 납북된 이후, 한국 근대사의 이데올로기적 질곡 및 국문학 연구방법의 일면성과도 밀착하여 정당한 평가를 받아오지 못하였다. 이에 본고에서는 김기림 연구의 한계를 극복하고 다양한 연구 방법의 지평을 열기 위해 기호학적 시각을 적용함으로써, 모더니즘기 이후 김기림의 개별 시 텍스트에 밀착한 구조 분석을 그 목적으로 했다. 즉 김기림의 시 텍스트를 하나의 시적 기호체계로 보고, 기호 작용을 중시하는 의미 작용의 기호학적 측면에서 김기림 시를 분석하고자 했다. 이러한 작업을 통해 김기림의 시 텍스트의 구조적 특성과 그의 '글쓰기' e´criture의 본질에 대한 접근을 기대할 수 있을 것이다. 이는 김기림 문학 연구에 있어 새로운 방법론적 틀을 제시하기 위한 하나의 구체적인 접근 자세가 될 것이다. 한편 개개의 기호들의 '분석'만에 치중한 결과, 불가피하게도 '해석의 지평 닫기'라는 기호학의 한계와, 사회·문화·역사적 맥락만을 근거로 한 '의도적 오류' intentional fallacy, 또는 '감정적 오류' affective fallacy를 유발 및 연구자의 주관적 판단에 충실한 '해석'으로 인한 인상주의적 비평을 양산한 역사-실증주의적 연구 방법의 한계를 극복하고, 각각의 순기능만을 취해 보고자 본고에서는 우선적으로 텍스트의 내적 구조를 충실히 '분석'할 것이며, 이를 기반으로 비로소 텍스트의 맥락을 '해석'했다. 위와 같은 문제 의식 아래 진행된 논의의 결과를 정리하면 다음과 같다. 제I장에서는 기존 연구사의 정리와 문제제기 및 본 논문의 연구방향을 제시하였다. 제II장에서는 김기림의 구조적 인식이 극명하게 드러나는 대표적 短詩 「바다와 나비」를 '構造的 母體'로 설정하여 그 구조적 특성을 '분석'한 후 의미를 '해석'하였다. 이항 대립구조와 매개항의 역할에 천착한 결과, 「바다와 나비」의 수직 구조는 '나비-바다(水面)-바다(水深)'의 삼원구조를 이루고 있으며, 이 중 매개항은 '바다(水面)'임을 알 수 있었다. 즉 '水面'으로서의 바다가, 下方 구조로서의 바다와 上方 구조로서의 나비라는 대립 체계의 매개항으로 개입되어 삼원 구조를 이루고 있는 것이다. 이러한 구조분석을 기반으로하여 제2절에서는 「바다와 나비」의 의미를 해석하였다. 제III장에서는 공간 구조의 특성으로 인해 시적 깊이를 확보하고 있는 김기림의 「공동묘지」, 「못」, 「유리창」 등의 공간 구조를 분석하고 그 의미를 고찰하였다. 제1절에서는 각 시 텍스트의 시적 공간 구조의 분석을 위해 매개항의 기능에 천착하였다. 그 결과 코드 일탈의 양상과 이로 인한 확장적 공간 구조를 살필 수 있었다. 각 시 텍스트에 나타난 코드 일탈양상 다음과 같다. 「공동묘지」의 경우 수평 기호의 수직 기호화 양상을 보이며, 「못」에서 '水深'은 「바다와 나비」에서와는 달리 시적 주체의 역할을 하고 있었다. 또한 「유리창」에서의 '창'은 경계가 無化되는 비경계성적 특성과 함께 매개항적 기능 및 실체로서의 역할을 동시에 수행하고 있음을 알 수 있었다. 제2절에서는 매개항의 기능에 따른 의미전환 양상에 주목하여 공간구조의 의미를 해석하였다. 즉, 시적 화자의 경험의 심화와 재생 의지를 드러내고 있는 것이다. 제IV장에서는 이상의 연구 결과를 종합하였으며, 앞으로의 연구 방향을 제시하였다.Kim, Ki-Rim, who has embodied the fluctating flow of Korean modern literay history, has found the starting point of his early literature with the critical introduction of the 1930's modernism theory as bases. He has shown a various literary change while going through the age's special historical and social circumstances but after being abducted to the North, his life and literary achivements, which have been omitted from both South and North Korea's literary history, has not recived due credit because it has been closely associated with the ideological yoke of Korean modern history and the drastic change of Korean literary method of study. The purpose of this study is to closely analyze the structure of the text of each of Kim Ki-Rim's poems, post modernisim, by adapting the semiotic view to overcome the limitations of studying Kim Ki-rim's works and to open new horizions of various study methods. Thus, to view Kim Ki-Rim' poetry text as a poetical semiotics system and ananlze Kim's poems in the semiotics aspect of semantic function, which stress semiotics function. That is to say, the purpose of this study is by analyzing each of Kim Ki-Rim's text of poetry, bring to light it's characteristics as a semiotic system and to understand his literary discourse. Through these processes, we can anticipate the bringing to light the structural characteristics of Kim Ki-Rim's text of poetry, the essense of his writing and his literary views. This will become a specific approach attitude for presenting a new methological framework in the study of Kim Ki-Rim's literary works. On the otherhand, Semiotics is a science that studies upon all symbolic structures that human deals with, and the ideas that they embody and also is a method that tries to bring to light the literary of a literary text in the text itself. However, if the limits of such a semiotics is that after emphasizing the analysis of each of the individual signs, it inevitably reaches the limits of the already existing historical positivism study methods are the fact that has caused intentional fallacy or affective fallacy, based on the social, cultural, and historical interrelationship of the times and that it had brought about an impressionnist criticism which is the result of an interpreting faithful to the subjective judgements of the resercher. To overcome the limits of both study methods and take on the essential functions of each, this study will first faithfully analyze the internal structure of the text and with this as bases, interpret the intracacies of the text. Through this process, I will try to sublate from an inhumane parent sign throught to be as the limit of the semiotic study method, and from losing the literary caused by it. The results from the study, proceded with a consciousness of the above mentioned problems are the following. In chapter I, I have arrenged the existing history of study, made my proposal, and presented the direction of the study for my thesis. In chapter II, I have established Kim Ki-Rim's representative short poem 『The Sea and Butterfly』, a poem which clearly shows Kim's understanding of structure, as a structural matrix and have analyzed it's structural characteristics and have interpreted it's meanings. As a result, in section 1, I have discovered that the narrative structure consisted of a casual sequence and the rhythme also showed a three dimentional structure. Also the spacial structure could be divided into a three dimentional structure of 'high-middle-low' and the time structure also showed a three dimentional structure of 'past haven-past-present'. And the semiotic structure showed a three dimension structure of 'cognitive aspects-behavior(이후 원문 누락됨)
한국 근대문학사의 역동적인 흐름을 한 몸에 함축하고 있는 김기림은 당대의 특수한 역사적, 사회적 상황을 거치면서 다양한 문학적 변모를 보이다가 전쟁 중 납북된 이후, 한국 근대사의 이데올로기적 질곡 및 국문학 연구방법의 일면성과도 밀착하여 정당한 평가를 받아오지 못하였다. 이에 본고에서는 김기림 연구의 한계를 극복하고 다양한 연구 방법의 지평을 열기 위해 기호학적 시각을 적용함으로써, 모더니즘기 이후 김기림의 개별 시 텍스트에 밀착한 구조 분석을 그 목적으로 했다. 즉 김기림의 시 텍스트를 하나의 시적 기호체계로 보고, 기호 작용을 중시하는 의미 작용의 기호학적 측면에서 김기림 시를 분석하고자 했다. 이러한 작업을 통해 김기림의 시 텍스트의 구조적 특성과 그의 '글쓰기' e´criture의 본질에 대한 접근을 기대할 수 있을 것이다. 이는 김기림 문학 연구에 있어 새로운 방법론적 틀을 제시하기 위한 하나의 구체적인 접근 자세가 될 것이다. 한편 개개의 기호들의 '분석'만에 치중한 결과, 불가피하게도 '해석의 지평 닫기'라는 기호학의 한계와, 사회·문화·역사적 맥락만을 근거로 한 '의도적 오류' intentional fallacy, 또는 '감정적 오류' affective fallacy를 유발 및 연구자의 주관적 판단에 충실한 '해석'으로 인한 인상주의적 비평을 양산한 역사-실증주의적 연구 방법의 한계를 극복하고, 각각의 순기능만을 취해 보고자 본고에서는 우선적으로 텍스트의 내적 구조를 충실히 '분석'할 것이며, 이를 기반으로 비로소 텍스트의 맥락을 '해석'했다. 위와 같은 문제 의식 아래 진행된 논의의 결과를 정리하면 다음과 같다. 제I장에서는 기존 연구사의 정리와 문제제기 및 본 논문의 연구방향을 제시하였다. 제II장에서는 김기림의 구조적 인식이 극명하게 드러나는 대표적 短詩 「바다와 나비」를 '構造的 母體'로 설정하여 그 구조적 특성을 '분석'한 후 의미를 '해석'하였다. 이항 대립구조와 매개항의 역할에 천착한 결과, 「바다와 나비」의 수직 구조는 '나비-바다(水面)-바다(水深)'의 삼원구조를 이루고 있으며, 이 중 매개항은 '바다(水面)'임을 알 수 있었다. 즉 '水面'으로서의 바다가, 下方 구조로서의 바다와 上方 구조로서의 나비라는 대립 체계의 매개항으로 개입되어 삼원 구조를 이루고 있는 것이다. 이러한 구조분석을 기반으로하여 제2절에서는 「바다와 나비」의 의미를 해석하였다. 제III장에서는 공간 구조의 특성으로 인해 시적 깊이를 확보하고 있는 김기림의 「공동묘지」, 「못」, 「유리창」 등의 공간 구조를 분석하고 그 의미를 고찰하였다. 제1절에서는 각 시 텍스트의 시적 공간 구조의 분석을 위해 매개항의 기능에 천착하였다. 그 결과 코드 일탈의 양상과 이로 인한 확장적 공간 구조를 살필 수 있었다. 각 시 텍스트에 나타난 코드 일탈양상 다음과 같다. 「공동묘지」의 경우 수평 기호의 수직 기호화 양상을 보이며, 「못」에서 '水深'은 「바다와 나비」에서와는 달리 시적 주체의 역할을 하고 있었다. 또한 「유리창」에서의 '창'은 경계가 無化되는 비경계성적 특성과 함께 매개항적 기능 및 실체로서의 역할을 동시에 수행하고 있음을 알 수 있었다. 제2절에서는 매개항의 기능에 따른 의미전환 양상에 주목하여 공간구조의 의미를 해석하였다. 즉, 시적 화자의 경험의 심화와 재생 의지를 드러내고 있는 것이다. 제IV장에서는 이상의 연구 결과를 종합하였으며, 앞으로의 연구 방향을 제시하였다.Kim, Ki-Rim, who has embodied the fluctating flow of Korean modern literay history, has found the starting point of his early literature with the critical introduction of the 1930's modernism theory as bases. He has shown a various literary change while going through the age's special historical and social circumstances but after being abducted to the North, his life and literary achivements, which have been omitted from both South and North Korea's literary history, has not recived due credit because it has been closely associated with the ideological yoke of Korean modern history and the drastic change of Korean literary method of study. The purpose of this study is to closely analyze the structure of the text of each of Kim Ki-Rim's poems, post modernisim, by adapting the semiotic view to overcome the limitations of studying Kim Ki-rim's works and to open new horizions of various study methods. Thus, to view Kim Ki-Rim' poetry text as a poetical semiotics system and ananlze Kim's poems in the semiotics aspect of semantic function, which stress semiotics function. That is to say, the purpose of this study is by analyzing each of Kim Ki-Rim's text of poetry, bring to light it's characteristics as a semiotic system and to understand his literary discourse. Through these processes, we can anticipate the bringing to light the structural characteristics of Kim Ki-Rim's text of poetry, the essense of his writing and his literary views. This will become a specific approach attitude for presenting a new methological framework in the study of Kim Ki-Rim's literary works. On the otherhand, Semiotics is a science that studies upon all symbolic structures that human deals with, and the ideas that they embody and also is a method that tries to bring to light the literary of a literary text in the text itself. However, if the limits of such a semiotics is that after emphasizing the analysis of each of the individual signs, it inevitably reaches the limits of the already existing historical positivism study methods are the fact that has caused intentional fallacy or affective fallacy, based on the social, cultural, and historical interrelationship of the times and that it had brought about an impressionnist criticism which is the result of an interpreting faithful to the subjective judgements of the resercher. To overcome the limits of both study methods and take on the essential functions of each, this study will first faithfully analyze the internal structure of the text and with this as bases, interpret the intracacies of the text. Through this process, I will try to sublate from an inhumane parent sign throught to be as the limit of the semiotic study method, and from losing the literary caused by it. The results from the study, proceded with a consciousness of the above mentioned problems are the following. In chapter I, I have arrenged the existing history of study, made my proposal, and presented the direction of the study for my thesis. In chapter II, I have established Kim Ki-Rim's representative short poem 『The Sea and Butterfly』, a poem which clearly shows Kim's understanding of structure, as a structural matrix and have analyzed it's structural characteristics and have interpreted it's meanings. As a result, in section 1, I have discovered that the narrative structure consisted of a casual sequence and the rhythme also showed a three dimentional structure. Also the spacial structure could be divided into a three dimentional structure of 'high-middle-low' and the time structure also showed a three dimentional structure of 'past haven-past-present'. And the semiotic structure showed a three dimension structure of 'cognitive aspects-behavior(이후 원문 누락됨)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.