본 연구는 한국과 싱가포르의 초등영어 교과서를 비교 분석하여 우리나라에 맞는 내용중심 언어지도(Content-Based Instruction, CBI)프로그램을 개발하고자 하였다. 한국과 싱가포르 교과서의 전반적인 비교 분석은 Skierso의 교재 평가 점검표를 기초로 하여 본 연구자가 설정한 평가기준에 의해 세부적인 사항을 비교 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 싱가포르 교과서의 방향을 제시한 싱가포르의 초등영어 교육과정 (English Language Syllabus)은 목적, 목표, 교수-방법론, 의사소통 기능, 주제·화제·하위 화제, 문법, 평가등으로 구성되었다. 이 교육과정은 학습자가 유의미하고, 목적있는 언어를 사용하도록 하였고, 언어의 4기능을 통합하는 방법을 제시하였으며, 교육과정 구성요소들의 통합을 통해 언어와 관련된 기능(사고하기, 학습하는 방법을 학습하기, 언어와 문화등)이 습득될 수 있다고 하였다. 둘째, 구성 체계에 있어서 뚜렷한 차이가 있다. 한국 교과서의 경우 언어를 음성언어와 문자언어로 분리하여 순차적으로 제시하였다. 반면, 싱가포르 교과서는 통합적 교수법에 근거하여 언어의 4기능을 통합하였는데, 이를 통해 싱가포르 교과서가 학생들의 요구와 흥미를 수학, 사회, 자연등의 교과와 관련시키는 내용중심 언어지도에 근거하였음을 알 수 있다. 셋째, 어휘를 비교 분석한 결과 한국 교과서는 몇몇 교과서를 제외하고 교육과정이 제시하는 기준과 일치하였지만 교육과정이 제시한 총 학습 어휘량 100단어 내외는 불충분하다고 할 수 있다. 싱가포르 교과서의 경우 내용 중심 언어지도에 근거하였기 때문에 많은 어휘가 주제별로 제시되어 다양한 표현을 듣고 말하는 연습을 하도록 하였다. 넷째, 소재면에서 한국 교과서의 경우, 교육과정이 제시한 틀에 적합하게 선정되었지만 학생들의 학습동기와 흥미를 갖게하는 소재들의 선택은 적었다고 할 수 있다. 그러나, 싱가포르 교과서의 경우 6개의 주제(theme)와 이에 따른 화제(...
본 연구는 한국과 싱가포르의 초등영어 교과서를 비교 분석하여 우리나라에 맞는 내용중심 언어지도(Content-Based Instruction, CBI)프로그램을 개발하고자 하였다. 한국과 싱가포르 교과서의 전반적인 비교 분석은 Skierso의 교재 평가 점검표를 기초로 하여 본 연구자가 설정한 평가기준에 의해 세부적인 사항을 비교 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 싱가포르 교과서의 방향을 제시한 싱가포르의 초등영어 교육과정 (English Language Syllabus)은 목적, 목표, 교수-방법론, 의사소통 기능, 주제·화제·하위 화제, 문법, 평가등으로 구성되었다. 이 교육과정은 학습자가 유의미하고, 목적있는 언어를 사용하도록 하였고, 언어의 4기능을 통합하는 방법을 제시하였으며, 교육과정 구성요소들의 통합을 통해 언어와 관련된 기능(사고하기, 학습하는 방법을 학습하기, 언어와 문화등)이 습득될 수 있다고 하였다. 둘째, 구성 체계에 있어서 뚜렷한 차이가 있다. 한국 교과서의 경우 언어를 음성언어와 문자언어로 분리하여 순차적으로 제시하였다. 반면, 싱가포르 교과서는 통합적 교수법에 근거하여 언어의 4기능을 통합하였는데, 이를 통해 싱가포르 교과서가 학생들의 요구와 흥미를 수학, 사회, 자연등의 교과와 관련시키는 내용중심 언어지도에 근거하였음을 알 수 있다. 셋째, 어휘를 비교 분석한 결과 한국 교과서는 몇몇 교과서를 제외하고 교육과정이 제시하는 기준과 일치하였지만 교육과정이 제시한 총 학습 어휘량 100단어 내외는 불충분하다고 할 수 있다. 싱가포르 교과서의 경우 내용 중심 언어지도에 근거하였기 때문에 많은 어휘가 주제별로 제시되어 다양한 표현을 듣고 말하는 연습을 하도록 하였다. 넷째, 소재면에서 한국 교과서의 경우, 교육과정이 제시한 틀에 적합하게 선정되었지만 학생들의 학습동기와 흥미를 갖게하는 소재들의 선택은 적었다고 할 수 있다. 그러나, 싱가포르 교과서의 경우 6개의 주제(theme)와 이에 따른 화제(topic), 하위화제(sub-topic)를 다른 교과목에서 이미 학습한 내용이나 학생들의 배경과 관련된 홍미있는 내용과 연결하여 학생들이 쉽게 습득할 수 있게 하였다. 다섯째, 의사소통 기능면에서 한국 교과서는 창의적 기능(문제해결), 개인적 기능(개인의 생각)등은 거의 제시되어 있지 않아서 단선적인 사고 기능만을 형성하도록 하였다. 그러나, 싱가포르의 교과서는 창의적 기능(문제 해결), 지시적 기능, 개인적 기능등의 의사소통 기능이 수학, 자연, 미술등의 교과와 관련하여 신장될 수 있도록 하였다. 이러한 분석결과를 근거로 본 논문은 우리나라에 맞는 내용중심의 언어 지도 프로그램을 설계하였다. 내용중심 언어지도는 언어와 학습자에게 관련 있는 학문분야의 내용이나 주제를 통합하여 가르치는 접근 방식을 말하는 데, 본 논문에 제시한 초등 영어교육에서의 내용중심 언어지도 프로그램은 영어와 내용(교과)학습을 통합한 교수-학습 지도 계획을 제시하는 것을 목적으로 하였고, 어떤 하나의 주제(수, 동물, 가족등)를 수학, 자연, 사회등과 같은 과목과 관련된 화제와 연결시켰다.
본 연구는 한국과 싱가포르의 초등영어 교과서를 비교 분석하여 우리나라에 맞는 내용중심 언어지도(Content-Based Instruction, CBI)프로그램을 개발하고자 하였다. 한국과 싱가포르 교과서의 전반적인 비교 분석은 Skierso의 교재 평가 점검표를 기초로 하여 본 연구자가 설정한 평가기준에 의해 세부적인 사항을 비교 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 싱가포르 교과서의 방향을 제시한 싱가포르의 초등영어 교육과정 (English Language Syllabus)은 목적, 목표, 교수-방법론, 의사소통 기능, 주제·화제·하위 화제, 문법, 평가등으로 구성되었다. 이 교육과정은 학습자가 유의미하고, 목적있는 언어를 사용하도록 하였고, 언어의 4기능을 통합하는 방법을 제시하였으며, 교육과정 구성요소들의 통합을 통해 언어와 관련된 기능(사고하기, 학습하는 방법을 학습하기, 언어와 문화등)이 습득될 수 있다고 하였다. 둘째, 구성 체계에 있어서 뚜렷한 차이가 있다. 한국 교과서의 경우 언어를 음성언어와 문자언어로 분리하여 순차적으로 제시하였다. 반면, 싱가포르 교과서는 통합적 교수법에 근거하여 언어의 4기능을 통합하였는데, 이를 통해 싱가포르 교과서가 학생들의 요구와 흥미를 수학, 사회, 자연등의 교과와 관련시키는 내용중심 언어지도에 근거하였음을 알 수 있다. 셋째, 어휘를 비교 분석한 결과 한국 교과서는 몇몇 교과서를 제외하고 교육과정이 제시하는 기준과 일치하였지만 교육과정이 제시한 총 학습 어휘량 100단어 내외는 불충분하다고 할 수 있다. 싱가포르 교과서의 경우 내용 중심 언어지도에 근거하였기 때문에 많은 어휘가 주제별로 제시되어 다양한 표현을 듣고 말하는 연습을 하도록 하였다. 넷째, 소재면에서 한국 교과서의 경우, 교육과정이 제시한 틀에 적합하게 선정되었지만 학생들의 학습동기와 흥미를 갖게하는 소재들의 선택은 적었다고 할 수 있다. 그러나, 싱가포르 교과서의 경우 6개의 주제(theme)와 이에 따른 화제(topic), 하위화제(sub-topic)를 다른 교과목에서 이미 학습한 내용이나 학생들의 배경과 관련된 홍미있는 내용과 연결하여 학생들이 쉽게 습득할 수 있게 하였다. 다섯째, 의사소통 기능면에서 한국 교과서는 창의적 기능(문제해결), 개인적 기능(개인의 생각)등은 거의 제시되어 있지 않아서 단선적인 사고 기능만을 형성하도록 하였다. 그러나, 싱가포르의 교과서는 창의적 기능(문제 해결), 지시적 기능, 개인적 기능등의 의사소통 기능이 수학, 자연, 미술등의 교과와 관련하여 신장될 수 있도록 하였다. 이러한 분석결과를 근거로 본 논문은 우리나라에 맞는 내용중심의 언어 지도 프로그램을 설계하였다. 내용중심 언어지도는 언어와 학습자에게 관련 있는 학문분야의 내용이나 주제를 통합하여 가르치는 접근 방식을 말하는 데, 본 논문에 제시한 초등 영어교육에서의 내용중심 언어지도 프로그램은 영어와 내용(교과)학습을 통합한 교수-학습 지도 계획을 제시하는 것을 목적으로 하였고, 어떤 하나의 주제(수, 동물, 가족등)를 수학, 자연, 사회등과 같은 과목과 관련된 화제와 연결시켰다.
FLES(Foreign Language in Elementary School) comes the responsibility of creating meaningful and appropriate foreign language instructions for children. Also, the importance of the textbook in ESL(Eng1ish as a Second Language)/EFL(English as a Foreign Language) classes makes the selection process cru...
FLES(Foreign Language in Elementary School) comes the responsibility of creating meaningful and appropriate foreign language instructions for children. Also, the importance of the textbook in ESL(Eng1ish as a Second Language)/EFL(English as a Foreign Language) classes makes the selection process crucial. Thus, this study critically reviews the contents(e.g., Curriculum, vocabulary, topic, communicative function) and unit design of the English textbooks for elementary school which are current use in Korea, comparing them with those of Singapore. This study also presents content-based instruction(CBI) program for elementary school in Korea. The result of this study are as follows: The Singapore curriculum aims at developing language and language - related skills(i.e., thinking skills, learning how to learn, language and culture) in a purposeful and interesting manner for the learner. Language skills can be achieved by adopting an integrated approach in the teaching of the language. The Singapore curriculum is based on the integration, contextualization, process approach, differentiated learning, learner centeredness, and interactive learning. In unit design, the Korean textbooks present the language skills in listening-to-speaking order. But the Singaporean textbooks integrate four language skills by whole language approach. The number of total words in each textbook in Korea correspond with the primary English curriculum except some textbooks. However, the Singaporean textbooks present many words. These words give more opportunity to practice the speaking and listening and a variety of expression. In topics, the textbooks of the Korea are concerned with the experience and circumstances of the students, but in some textbooks are introducing limited topics. In Singaporean textbooks, there are six themes which include topics and sub-topics. Teachers can use the themes, topics and sub-topics, or think of their own themes in planning English language lessons. In communicative functions, most of the textbooks in Korea focus on one or two exponents of the communicative functions, especially asking for/ giving information. But sloving problem and expressing opinions are rare. The Singaporean textbooks are concentrated on the expressing information. But daily conversation and expressing opinions are not chosen. Through above results, this paper attempts to design CBI program for elementary school in Korea. CBI is an integrated approach to language instruction drawing topics, texts, and tasks from content or subject matter classes, but focusing on the cognitive and academic language skills required to participate effectively in content-based instruction. CBI program provide an instructional plan for combining English language and content instruction in a Korean language program at elementary school level. The program combines common themes in FLES program(e.g., numbers, animals, shapes, clothes, etc.) with related content-area topics in mathematics, science, social studies, and other subjects. Sample activities illustrate how language and content objectives can be met in thematic units. The program is designed to teach at least two times weekly for forty minutes, and can provide the basis for fifty-eighty hours of instruction per year, but be flexible enough to be adapted to individual teachers' schedules. Activities are divided into beginning and intermediate levels. In introductory sections teachers should address program goals, sample ideas for developing content-based lessons by theme areas, a sample unit plan, and a scope-and-sequence chart for vocabulary units. Seven thematic units are followed, each including a listing of linguistic structures and vocabulary items, model teacher questions and commands, model activities, and student worksheets.
FLES(Foreign Language in Elementary School) comes the responsibility of creating meaningful and appropriate foreign language instructions for children. Also, the importance of the textbook in ESL(Eng1ish as a Second Language)/EFL(English as a Foreign Language) classes makes the selection process crucial. Thus, this study critically reviews the contents(e.g., Curriculum, vocabulary, topic, communicative function) and unit design of the English textbooks for elementary school which are current use in Korea, comparing them with those of Singapore. This study also presents content-based instruction(CBI) program for elementary school in Korea. The result of this study are as follows: The Singapore curriculum aims at developing language and language - related skills(i.e., thinking skills, learning how to learn, language and culture) in a purposeful and interesting manner for the learner. Language skills can be achieved by adopting an integrated approach in the teaching of the language. The Singapore curriculum is based on the integration, contextualization, process approach, differentiated learning, learner centeredness, and interactive learning. In unit design, the Korean textbooks present the language skills in listening-to-speaking order. But the Singaporean textbooks integrate four language skills by whole language approach. The number of total words in each textbook in Korea correspond with the primary English curriculum except some textbooks. However, the Singaporean textbooks present many words. These words give more opportunity to practice the speaking and listening and a variety of expression. In topics, the textbooks of the Korea are concerned with the experience and circumstances of the students, but in some textbooks are introducing limited topics. In Singaporean textbooks, there are six themes which include topics and sub-topics. Teachers can use the themes, topics and sub-topics, or think of their own themes in planning English language lessons. In communicative functions, most of the textbooks in Korea focus on one or two exponents of the communicative functions, especially asking for/ giving information. But sloving problem and expressing opinions are rare. The Singaporean textbooks are concentrated on the expressing information. But daily conversation and expressing opinions are not chosen. Through above results, this paper attempts to design CBI program for elementary school in Korea. CBI is an integrated approach to language instruction drawing topics, texts, and tasks from content or subject matter classes, but focusing on the cognitive and academic language skills required to participate effectively in content-based instruction. CBI program provide an instructional plan for combining English language and content instruction in a Korean language program at elementary school level. The program combines common themes in FLES program(e.g., numbers, animals, shapes, clothes, etc.) with related content-area topics in mathematics, science, social studies, and other subjects. Sample activities illustrate how language and content objectives can be met in thematic units. The program is designed to teach at least two times weekly for forty minutes, and can provide the basis for fifty-eighty hours of instruction per year, but be flexible enough to be adapted to individual teachers' schedules. Activities are divided into beginning and intermediate levels. In introductory sections teachers should address program goals, sample ideas for developing content-based lessons by theme areas, a sample unit plan, and a scope-and-sequence chart for vocabulary units. Seven thematic units are followed, each including a listing of linguistic structures and vocabulary items, model teacher questions and commands, model activities, and student worksheets.
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