본 연구는 지식경영의 기본적인 개념이라고 할 수 있는 지식에 대한 연구를 수행함으로써, 지식 경영을 이해하기 위한 기본적인 틀을 제시하는 연구가 되고자하였다. 즉, 지식경영을 이해하기 위해 지식의 개념과 지식의 창출 과정, 지식이 핵심 역량의 달성을 위한 자원으로서 가지는 의미에 초점을 맞추어 논의를 진행하였다. 또한, 본 연구는 기존의 문헌들을 기반으로 하여 연구를 진행한 문헌연구로서, 기존의 지식 창출 과정에 대한 논의들-Senge의 논의, Leonard의 논의, Dhar의 논의, Nonaka Ikuziro의 논의, AI의 관점에서의 논의, ...
본 연구는 지식경영의 기본적인 개념이라고 할 수 있는 지식에 대한 연구를 수행함으로써, 지식 경영을 이해하기 위한 기본적인 틀을 제시하는 연구가 되고자하였다. 즉, 지식경영을 이해하기 위해 지식의 개념과 지식의 창출 과정, 지식이 핵심 역량의 달성을 위한 자원으로서 가지는 의미에 초점을 맞추어 논의를 진행하였다. 또한, 본 연구는 기존의 문헌들을 기반으로 하여 연구를 진행한 문헌연구로서, 기존의 지식 창출 과정에 대한 논의들-Senge의 논의, Leonard의 논의, Dhar의 논의, Nonaka Ikuziro의 논의, AI의 관점에서의 논의, 창의적 문제 해결의 관점에서의 논의-을 비교, 분석하여 그 이해를 위한 기반을 제공하였는데, 그 연구 결과를 간략하게 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 지식을 ‘핵심 역량을 달성하기 위한 무형의 자원으로서, 학습의 과정과 창의적 문제 해결 과정을 통해 달성될 수 있는 것’이라고 정의하였다. 이는 지식이 가지는 자원으로서의 의미와 지식의 창출 과정을 설명해 주는 지식의 정의가 될 수 있을 것이다. 둘째, 지식은 핵심 역량을 달성하는 자원으로서 중요한 의미를 가지고 있다. 즉, 본 연구를 통해 지식이 가지는 자원으로서의 가치와 의미를 다시 한 번 인식할 수 있는 연구가 되었다. 따라서, 지식에 대한 새로운 인식의 필요성을 강조하였으며, 지식 관리의 중요성을 부각시켰다. 셋째, 본 연구에서 제시하고자 하는 지식의 창출 과정은 문제 해결의 과정과 학습의 과정으로 요약할 수 있다. 본 연구를 진행할 때 제시한 6가지의 논의들은 그 개념만을 약간씩 달리 하고 있을 뿐, 기본적인 가정은 지식의 창출 과정을 문제 해결의 과정과 학습의 과정에 중심을 두고 있음을 알 수 있다. 넷째, 문헌 연구를 통한 기존의 논의들을 비교, 분석하는 과정에서 이를 통합하는 종합적이고, 전범적인(paradigmatic) 모형을 제시하였다. 이는 본 연구에서 인용한 논의들을 종합적으로 정리함으로써, 기존 논의들의 이해를 위한 틀을 제시하였으며, 지식에 대한 새로운 해석의 관점을 제시하고 있다.
본 연구는 지식경영의 기본적인 개념이라고 할 수 있는 지식에 대한 연구를 수행함으로써, 지식 경영을 이해하기 위한 기본적인 틀을 제시하는 연구가 되고자하였다. 즉, 지식경영을 이해하기 위해 지식의 개념과 지식의 창출 과정, 지식이 핵심 역량의 달성을 위한 자원으로서 가지는 의미에 초점을 맞추어 논의를 진행하였다. 또한, 본 연구는 기존의 문헌들을 기반으로 하여 연구를 진행한 문헌연구로서, 기존의 지식 창출 과정에 대한 논의들-Senge의 논의, Leonard의 논의, Dhar의 논의, Nonaka Ikuziro의 논의, AI의 관점에서의 논의, 창의적 문제 해결의 관점에서의 논의-을 비교, 분석하여 그 이해를 위한 기반을 제공하였는데, 그 연구 결과를 간략하게 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 지식을 ‘핵심 역량을 달성하기 위한 무형의 자원으로서, 학습의 과정과 창의적 문제 해결 과정을 통해 달성될 수 있는 것’이라고 정의하였다. 이는 지식이 가지는 자원으로서의 의미와 지식의 창출 과정을 설명해 주는 지식의 정의가 될 수 있을 것이다. 둘째, 지식은 핵심 역량을 달성하는 자원으로서 중요한 의미를 가지고 있다. 즉, 본 연구를 통해 지식이 가지는 자원으로서의 가치와 의미를 다시 한 번 인식할 수 있는 연구가 되었다. 따라서, 지식에 대한 새로운 인식의 필요성을 강조하였으며, 지식 관리의 중요성을 부각시켰다. 셋째, 본 연구에서 제시하고자 하는 지식의 창출 과정은 문제 해결의 과정과 학습의 과정으로 요약할 수 있다. 본 연구를 진행할 때 제시한 6가지의 논의들은 그 개념만을 약간씩 달리 하고 있을 뿐, 기본적인 가정은 지식의 창출 과정을 문제 해결의 과정과 학습의 과정에 중심을 두고 있음을 알 수 있다. 넷째, 문헌 연구를 통한 기존의 논의들을 비교, 분석하는 과정에서 이를 통합하는 종합적이고, 전범적인(paradigmatic) 모형을 제시하였다. 이는 본 연구에서 인용한 논의들을 종합적으로 정리함으로써, 기존 논의들의 이해를 위한 틀을 제시하였으며, 지식에 대한 새로운 해석의 관점을 제시하고 있다.
This paper provides the fundamental framework to understand knowledge management through the research about knowledge that is basic concept of knowledge management. In other words, to understand knowledge management, this study was focused on knowledge concept, knowledge creation process. Also it wa...
This paper provides the fundamental framework to understand knowledge management through the research about knowledge that is basic concept of knowledge management. In other words, to understand knowledge management, this study was focused on knowledge concept, knowledge creation process. Also it was focused on the meaning as resource to achieve core competence. Especially, this is a literature review that is based on the established arguments. In addition, it compares and analyzes previous arguments about knowledge creation processes - Peter Senge's argument, Dorothy Leonard-Barton's argument, Vasant Dhar/Roger Stein's argument, Nonaka Ikuziro's argument, an argument in view of AI, an argument in terms of creative problem solving. And then it provides the synthetic and paradigmatic model of knowledge creation process in this study to understand the arguments. The results are as follows. First, I define knowledge as conceptual resource to achieve core competence and it is defined what is achieved through learning and creative problem solving in explanation of knowledge creation process. Second, knowledge has important meaning as resource to achieve core competence. This research becomes to recognize conceptual resource. Therefore, it suggests necessity of new recognition and emphasizes importance of knowledge management. Third, knowledge creation process is summarized problem solving process and learning process like previous knowledge definition. In the beginning of research, 6 arguments were remarked. Though each concept is little different, basic assumption is based on knowledge creation process and problem solving process. Fourth, I present the integrative, synthetic and paradigmatic model based on the comparison and the analysis of established arguments. It's important that the knowledge creation process is synthesized in the model. And the model can be the framework to understand knowledge creation process.
This paper provides the fundamental framework to understand knowledge management through the research about knowledge that is basic concept of knowledge management. In other words, to understand knowledge management, this study was focused on knowledge concept, knowledge creation process. Also it was focused on the meaning as resource to achieve core competence. Especially, this is a literature review that is based on the established arguments. In addition, it compares and analyzes previous arguments about knowledge creation processes - Peter Senge's argument, Dorothy Leonard-Barton's argument, Vasant Dhar/Roger Stein's argument, Nonaka Ikuziro's argument, an argument in view of AI, an argument in terms of creative problem solving. And then it provides the synthetic and paradigmatic model of knowledge creation process in this study to understand the arguments. The results are as follows. First, I define knowledge as conceptual resource to achieve core competence and it is defined what is achieved through learning and creative problem solving in explanation of knowledge creation process. Second, knowledge has important meaning as resource to achieve core competence. This research becomes to recognize conceptual resource. Therefore, it suggests necessity of new recognition and emphasizes importance of knowledge management. Third, knowledge creation process is summarized problem solving process and learning process like previous knowledge definition. In the beginning of research, 6 arguments were remarked. Though each concept is little different, basic assumption is based on knowledge creation process and problem solving process. Fourth, I present the integrative, synthetic and paradigmatic model based on the comparison and the analysis of established arguments. It's important that the knowledge creation process is synthesized in the model. And the model can be the framework to understand knowledge creation process.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.