본 연구에서는 편의식에 대한 마케팅적 접근을 위해 열량조절을 필요로 하는 소비자들, 특히 당뇨인을 중심으로 소비자 행동을 측정하기 위한 객관화된 측정 도구를 개발하였고 또한 기존 편의식의 형태인 완전조리와 부분조리, 전처리식재료 모음에 대해 지각도와 컨조인트 분석 방법을 이용하여 소비자가 인식하고 있는 제품의 위치를 통해 선호차이를 분석하여 보고 각 세분화 집단별로 부여하는 최대의 효용을 알아봄으로써 편의식품 개발과 ...
본 연구에서는 편의식에 대한 마케팅적 접근을 위해 열량조절을 필요로 하는 소비자들, 특히 당뇨인을 중심으로 소비자 행동을 측정하기 위한 객관화된 측정 도구를 개발하였고 또한 기존 편의식의 형태인 완전조리와 부분조리, 전처리식재료 모음에 대해 지각도와 컨조인트 분석 방법을 이용하여 소비자가 인식하고 있는 제품의 위치를 통해 선호차이를 분석하여 보고 각 세분화 집단별로 부여하는 최대의 효용을 알아봄으로써 편의식품 개발과 마케팅 전략을 모색하고자 하였다.
본 연구를 수행하기 위해 서울시내 500병상 이상의 종합병원 당뇨 교실과 당뇨외래, 소아당뇨 외래에 내원한 환자와 입원환자를 대상으로 직접면접법을 통한 설문조사를 실시하였으며, 회수된 207부 설문지중 175부를 조사에 이용하였다.
자료의 처리는 SPSS (Ver 6.0)을 이용하여 기술통계량, t-test, x^(2)-test, ANOVA, 상관관계분석, 요인분석을 이용하였으며, SAS(Ver 6.12)를 이용하여 지각도를 작성과 컨조인트 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 연구에 사용된 편의식 관여 문항을 요인 분석하여, 중요성/즐거움 요인, 위협지각 요인, 상징성 요인등 3개의 요인으로 추출하고 도구의 타당성을 검증하였으며, 신뢰성을 검증하기 위하여 Cronbach-α 값을 계산하였는데 그 값은 다음과 같다. 「중요성/즐거움 요인」 (.7879), 「위험지각요인」(.7331), 「상징성요인」(.7356)
2. 편의식 관여 집단과 (고관여, 저관여) 개인적 환경 변인과의 관련성을 분석한 결과 18세 이하 군에서는 성별, 19세 이상의 경우는 외식빈도에서, 전체 응답자는 학력과 외식빈도에서 유의 적인 결과를 보이고 있다. 다음 편의식 관여 요인과 개인적 환경 변인과의 관계를 보면, 전체집단은 성별, 학력, 월 평균 식비, 외식 빈도등이 중요성/즐거움과 상징성요인, 위험지각 요인 등과 유의 적인 차이를 보였고. 18세 이하의 집단은 외식빈도가 위험지각요인과 총 관여에서 유의 적인 차이를 보이고 있었다. 19세 이상의 경우 성별이 중요성/즐거움 요인과 상징성요인, 총 관여에서 유의 적인 차이를 보이고 있었다.
3. 편의식품 구매 시 선택기준이 될 수 있는 속성중요도를 조사한 결과 18세 이하 집단은 건강에 도움을 주는 정도, 위생, 영양 순 이었고, 19세 이상의 경우 위생, 영양, 건강, 맛 순으로 고려하였고, 전체집단의 경우는 위생, 포장법, 영양, 건강등을 고려하였다. 편의식 구매 시 선택기준이 되는 중요속성을 측정한 도구에 대해 요인 분석을 실시하여 품질, 식품사용시의 편리성, 경제성이라 명명하였다.
4. 편의식 관여요인과 속성중요도 요인간의 관련성을 분석한 결과 편의식 관여요인과 속성중요도 요인간에 상관관계가 나타났다. 18세 이하 집단의 경우 경제성요인과 위험지각요인이, 19세 이상 집단에서는 편리성과 위험지각 요인이 가장 큰 상관관계를 보였다. 전체 집단의 경우 편리성 요인이 위험지각 요인간에 상관관계가 크게 나타났다. 편의식 관여 집단과 속성 중요도에 대한 관계는 18세 이하 집단의 경우 영양과 맛을 제외하고 고관여 집단의 속성 중요도가 높게 나타났으나 유의적 이지는 않았다. 19세 이상의 경우도 조리시간, 맛, 조리/준비과정, 구입방법, 포장방법을 제외하고 고관여 집단의 속성중요도가 높게 나타났다.
5. 편의식 사용경험과 편의식 관여 집단간의 차이를 보면 19세 이상의 경우에만 집단간 유의적인 차이를 보이고 있었다. 다음은 편의식 사용경험에 따른 편의식 관여요인과의 관계를 알아보았는데 19세 이상의 연령집단에서는 유의적인 결과를 보였다. 전체 집단에서 경험이 증가할수록 중요성/즐거움요인과 싱징성요인의 관여 평균이 증가하는 경향을 보이고 있는 반면 위험지각요인은 감소하는 경향을 보였다.
6. 편의식 관여 집단별 편의식에 대한 전체 만족도와 구매의도를 알아 보았는데 모든 연령군 에서 저관여인 사람은 편의식에 대한 전반적인 태도가 부정적 측면에 편중되어 있고 고관여인 집단의 경우 긍정적이 태도를 보여주고 있었다. 구매여부를 보면 18세 이하 군에서는 고관여인 사람은 모두 구매하겠다고 응답했고 저관여인 사람도 25명 중 20명이 구매하겠다고 응답하였으며, 19세 이상의 집단에서 저관여와 고관여 집단간 유의적인 경향을 보였다. 전체 응답자를 대상으로 했을 때에도 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 다음은 편의식에 대한 관여의 차원과 편의식에 대한 전반적인 만족도와 구매의도를 알아보았는데 18세이하 연령군에 한해서 편의식에 대한 전반적인 만족도 형성에 위험지각요인이 영향을 끼쳤지만 앞으로의 구매의도에는 유의적인 차이가 나타나지 않았다.
7. 지각도의 각 좌표축을(axis 혹은 dimension)을 해석하면 수평축은 품질기능으로, 수직축을 편리성 기능으로 해석하였고 개인별로 편의식에 대해품질기능을 중요속성으로 인식하고 있는 반면 실제 편의식은 편리성 기능으로만 인식되고 있어 품질기능의 향상이 필요하다. 편의식 관여 수준에 따라 완전조리와 부분조리, 전처리 식재료 모음에 대한 선호도를 비교해보면 저관여 집단은 편의식중 전처리 식재료 모음을 가장 선호하고 고관여인 집단은 완전조리 형태의 것을 가장 선호하고 있어 편리성이라는 요인에 대해 개인이 기대하는 수준에 따라 세분화 되는 것으로 볼 수 있다. 향후 편의식을 구매하겠다고 응답한 집단의 선호도를 보면 완전조리를 가장 선호하고 있음을 알 수 있었다. 성별에 의한 선호도를 비교해 보면 남자는 편리성요인에 의해 완전조리를, 여자는 조리의 개념이 포함되어지는 전처리 식재료에 큰 의미를 가지고 편의식을 선택함을 알 수 있었다.
10. 컨조인트 분석을 위해 군집분석을 실시하여 4개의 집단으로 세분화하였다. 개별 속성과 수준별로 전체선호에 미치는 효용을 보면 세분집단 1은 단백질 급원, 유통방법, 조리법, 가격의 순으로 선호에 영향을 주었고 세분 시장 2는 단백질 급원, 유통방법, 가격, 조리법순 이었으며, 세분 시장 3은 유통방법, 단백질 급원, 조리법, 가격순이었고, 세분시장4의 경우 가격, 유통방법, 단백질급원, 조리법순이었다.
본 연구에서는 편의식에 대한 마케팅적 접근을 위해 열량조절을 필요로 하는 소비자들, 특히 당뇨인을 중심으로 소비자 행동을 측정하기 위한 객관화된 측정 도구를 개발하였고 또한 기존 편의식의 형태인 완전조리와 부분조리, 전처리 식재료 모음에 대해 지각도와 컨조인트 분석 방법을 이용하여 소비자가 인식하고 있는 제품의 위치를 통해 선호차이를 분석하여 보고 각 세분화 집단별로 부여하는 최대의 효용을 알아봄으로써 편의식품 개발과 마케팅 전략을 모색하고자 하였다.
본 연구를 수행하기 위해 서울시내 500병상 이상의 종합병원 당뇨 교실과 당뇨외래, 소아당뇨 외래에 내원한 환자와 입원환자를 대상으로 직접면접법을 통한 설문조사를 실시하였으며, 회수된 207부 설문지중 175부를 조사에 이용하였다.
자료의 처리는 SPSS (Ver 6.0)을 이용하여 기술통계량, t-test, x^(2)-test, ANOVA, 상관관계분석, 요인분석을 이용하였으며, SAS(Ver 6.12)를 이용하여 지각도를 작성과 컨조인트 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 연구에 사용된 편의식 관여 문항을 요인 분석하여, 중요성/즐거움 요인, 위협지각 요인, 상징성 요인등 3개의 요인으로 추출하고 도구의 타당성을 검증하였으며, 신뢰성을 검증하기 위하여 Cronbach-α 값을 계산하였는데 그 값은 다음과 같다. 「중요성/즐거움 요인」 (.7879), 「위험지각요인」(.7331), 「상징성요인」(.7356)
2. 편의식 관여 집단과 (고관여, 저관여) 개인적 환경 변인과의 관련성을 분석한 결과 18세 이하 군에서는 성별, 19세 이상의 경우는 외식빈도에서, 전체 응답자는 학력과 외식빈도에서 유의 적인 결과를 보이고 있다. 다음 편의식 관여 요인과 개인적 환경 변인과의 관계를 보면, 전체집단은 성별, 학력, 월 평균 식비, 외식 빈도등이 중요성/즐거움과 상징성요인, 위험지각 요인 등과 유의 적인 차이를 보였고. 18세 이하의 집단은 외식빈도가 위험지각요인과 총 관여에서 유의 적인 차이를 보이고 있었다. 19세 이상의 경우 성별이 중요성/즐거움 요인과 상징성요인, 총 관여에서 유의 적인 차이를 보이고 있었다.
3. 편의식품 구매 시 선택기준이 될 수 있는 속성중요도를 조사한 결과 18세 이하 집단은 건강에 도움을 주는 정도, 위생, 영양 순 이었고, 19세 이상의 경우 위생, 영양, 건강, 맛 순으로 고려하였고, 전체집단의 경우는 위생, 포장법, 영양, 건강등을 고려하였다. 편의식 구매 시 선택기준이 되는 중요속성을 측정한 도구에 대해 요인 분석을 실시하여 품질, 식품사용시의 편리성, 경제성이라 명명하였다.
4. 편의식 관여요인과 속성중요도 요인간의 관련성을 분석한 결과 편의식 관여요인과 속성중요도 요인간에 상관관계가 나타났다. 18세 이하 집단의 경우 경제성요인과 위험지각요인이, 19세 이상 집단에서는 편리성과 위험지각 요인이 가장 큰 상관관계를 보였다. 전체 집단의 경우 편리성 요인이 위험지각 요인간에 상관관계가 크게 나타났다. 편의식 관여 집단과 속성 중요도에 대한 관계는 18세 이하 집단의 경우 영양과 맛을 제외하고 고관여 집단의 속성 중요도가 높게 나타났으나 유의적 이지는 않았다. 19세 이상의 경우도 조리시간, 맛, 조리/준비과정, 구입방법, 포장방법을 제외하고 고관여 집단의 속성중요도가 높게 나타났다.
5. 편의식 사용경험과 편의식 관여 집단간의 차이를 보면 19세 이상의 경우에만 집단간 유의적인 차이를 보이고 있었다. 다음은 편의식 사용경험에 따른 편의식 관여요인과의 관계를 알아보았는데 19세 이상의 연령집단에서는 유의적인 결과를 보였다. 전체 집단에서 경험이 증가할수록 중요성/즐거움요인과 싱징성요인의 관여 평균이 증가하는 경향을 보이고 있는 반면 위험지각요인은 감소하는 경향을 보였다.
6. 편의식 관여 집단별 편의식에 대한 전체 만족도와 구매의도를 알아 보았는데 모든 연령군 에서 저관여인 사람은 편의식에 대한 전반적인 태도가 부정적 측면에 편중되어 있고 고관여인 집단의 경우 긍정적이 태도를 보여주고 있었다. 구매여부를 보면 18세 이하 군에서는 고관여인 사람은 모두 구매하겠다고 응답했고 저관여인 사람도 25명 중 20명이 구매하겠다고 응답하였으며, 19세 이상의 집단에서 저관여와 고관여 집단간 유의적인 경향을 보였다. 전체 응답자를 대상으로 했을 때에도 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 다음은 편의식에 대한 관여의 차원과 편의식에 대한 전반적인 만족도와 구매의도를 알아보았는데 18세이하 연령군에 한해서 편의식에 대한 전반적인 만족도 형성에 위험지각요인이 영향을 끼쳤지만 앞으로의 구매의도에는 유의적인 차이가 나타나지 않았다.
7. 지각도의 각 좌표축을(axis 혹은 dimension)을 해석하면 수평축은 품질기능으로, 수직축을 편리성 기능으로 해석하였고 개인별로 편의식에 대해품질기능을 중요속성으로 인식하고 있는 반면 실제 편의식은 편리성 기능으로만 인식되고 있어 품질기능의 향상이 필요하다. 편의식 관여 수준에 따라 완전조리와 부분조리, 전처리 식재료 모음에 대한 선호도를 비교해보면 저관여 집단은 편의식중 전처리 식재료 모음을 가장 선호하고 고관여인 집단은 완전조리 형태의 것을 가장 선호하고 있어 편리성이라는 요인에 대해 개인이 기대하는 수준에 따라 세분화 되는 것으로 볼 수 있다. 향후 편의식을 구매하겠다고 응답한 집단의 선호도를 보면 완전조리를 가장 선호하고 있음을 알 수 있었다. 성별에 의한 선호도를 비교해 보면 남자는 편리성요인에 의해 완전조리를, 여자는 조리의 개념이 포함되어지는 전처리 식재료에 큰 의미를 가지고 편의식을 선택함을 알 수 있었다.
10. 컨조인트 분석을 위해 군집분석을 실시하여 4개의 집단으로 세분화하였다. 개별 속성과 수준별로 전체선호에 미치는 효용을 보면 세분집단 1은 단백질 급원, 유통방법, 조리법, 가격의 순으로 선호에 영향을 주었고 세분 시장 2는 단백질 급원, 유통방법, 가격, 조리법순 이었으며, 세분 시장 3은 유통방법, 단백질 급원, 조리법, 가격순이었고, 세분시장4의 경우 가격, 유통방법, 단백질급원, 조리법순이었다.
An objective measurement tool was developed to measure behavior of consumers who need calorie-controlled convenient foods. Consumer involvement level in selecting convenient foods were identified, and relationships between involvement levels and following factors such as demographic characteristics ...
An objective measurement tool was developed to measure behavior of consumers who need calorie-controlled convenient foods. Consumer involvement level in selecting convenient foods were identified, and relationships between involvement levels and following factors such as demographic characteristics and product importance of the convenient foods were examined. Marketing stratergies in developing calorie-controlled convenient foods by analyzing the ralative competitive position of convenient foods items perceived by diabetic patients using perceptual map and conjoint analysis were studied.
An interviewing method was applied to survey for diabetic in-patients, or out-patients in general hospitals which exceed 500 beds sizes in Seoul. Of 207 respondents, data from 175 patients were analyzed statistically. Statitical analysis was performed using SPSS(Ver 6.0) and SAS(Ver 6.12) for descriptive, ANOVA, correlation, clustering, MDS, and conjoint analysis.
The results of this study can be summarized as follows:
1. Customers assessed 10 involvement attributes, and 3 dimensions were derived from factor analysis. Identified dimensions and their reliability coefficients were important/pleasure(.7879), perceived risk(.7331) and symbolic(.7856)
2. The result of x^(2)-test between the level of involvement and customer's demographic variables indicated that a significant difference was observed in sex among group of age under 18, however variables such as education, frequency of eating out showed significant difference among group of age over 19. Relationship between dimensions of consumer involvement and the customer's demographic variables showed that frequency of eating out among age group under 18 had significantly related perceived risk while sex among age group over 19 had significantly different dimensions of importance/pleasure, and symbolic factor. In the all subject, sex, education, and monthly average food costs showed significant difference with dimensions of importance/pleasure, perceived risk, and symbolic.
3. The perceived relative importances in selecting products by consumers were in decending order - healthiness, sanitation, and nutrition among age group of under 18. While sanitation, nutrition, healthiness, taste and were identified among age group of over 19. However, overall age group identified relative product importances as sanitation, packaging method, nutrition, and healthiness.
4. Major dimensions identified by factor analysis in selecting products were quality, convenience and economy. The result of correlation analysis between the dimensions of involvement and the dimensions of product importance indicated that the relationship was positively significant, especially between convenience and perceived risk factor. However x^(2)-test result indicated that there was no significant relationship between involvement level and product importance.
5. The effect of the experience of product use on the dimensions for involvement were examined in two groups of age. In the case of age group of over 19 significant difference was identified. In the group of consumer who used the product more frequently, average scores of two involvement dimensions of important/pleasure, symbolic were increased
6. The difference of overall satisfaction on the convenient foods and purchasing intent between high and low involvement group was examined. Overall satisfaction was higher in high involvement group than low involvement group. Purchasing intent was significantly different in the age group of over 19 and all subjects. The relationship of the dimension of involvement groups were examined. Overall satisfaction on the convenient foods was examined and the result showed that perceived risk factor affect the overall satisfaction in the age group of under 18 years.
7. Passive consumers who showed low involvement level preferred preprepared food items, while active consumers who showed high involvement level preferred ready to serve precooked food items. Respondents who were willing to purchase convenient foods preferred ready to serve precooked food items which indicated that active consumers accounted convenience dimensions as the most important factor in selecting products. Male subject into preferred ready to serve precooked food items while female preferred preprepared food items.
8. In order to conduct the conjoint analysis, clustering on the subjects was implemented and segmented subjects 4 groups. Group 1 perceived protein sources(45.401%) as the most important factor and marketing channel(32.263%) as the next. Group 2 perceived protein sources(31.725%) as the most important factor and marketing channel(29.971%) as the next. Group 3 perceived marketing channel(44.343%) as the most important factor and protein sources(27.064) as the next. Group 4 perceived price(36.388%) as the most important factor and marketing channel(32.940%) as the next.
An objective measurement tool was developed to measure behavior of consumers who need calorie-controlled convenient foods. Consumer involvement level in selecting convenient foods were identified, and relationships between involvement levels and following factors such as demographic characteristics and product importance of the convenient foods were examined. Marketing stratergies in developing calorie-controlled convenient foods by analyzing the ralative competitive position of convenient foods items perceived by diabetic patients using perceptual map and conjoint analysis were studied.
An interviewing method was applied to survey for diabetic in-patients, or out-patients in general hospitals which exceed 500 beds sizes in Seoul. Of 207 respondents, data from 175 patients were analyzed statistically. Statitical analysis was performed using SPSS(Ver 6.0) and SAS(Ver 6.12) for descriptive, ANOVA, correlation, clustering, MDS, and conjoint analysis.
The results of this study can be summarized as follows:
1. Customers assessed 10 involvement attributes, and 3 dimensions were derived from factor analysis. Identified dimensions and their reliability coefficients were important/pleasure(.7879), perceived risk(.7331) and symbolic(.7856)
2. The result of x^(2)-test between the level of involvement and customer's demographic variables indicated that a significant difference was observed in sex among group of age under 18, however variables such as education, frequency of eating out showed significant difference among group of age over 19. Relationship between dimensions of consumer involvement and the customer's demographic variables showed that frequency of eating out among age group under 18 had significantly related perceived risk while sex among age group over 19 had significantly different dimensions of importance/pleasure, and symbolic factor. In the all subject, sex, education, and monthly average food costs showed significant difference with dimensions of importance/pleasure, perceived risk, and symbolic.
3. The perceived relative importances in selecting products by consumers were in decending order - healthiness, sanitation, and nutrition among age group of under 18. While sanitation, nutrition, healthiness, taste and were identified among age group of over 19. However, overall age group identified relative product importances as sanitation, packaging method, nutrition, and healthiness.
4. Major dimensions identified by factor analysis in selecting products were quality, convenience and economy. The result of correlation analysis between the dimensions of involvement and the dimensions of product importance indicated that the relationship was positively significant, especially between convenience and perceived risk factor. However x^(2)-test result indicated that there was no significant relationship between involvement level and product importance.
5. The effect of the experience of product use on the dimensions for involvement were examined in two groups of age. In the case of age group of over 19 significant difference was identified. In the group of consumer who used the product more frequently, average scores of two involvement dimensions of important/pleasure, symbolic were increased
6. The difference of overall satisfaction on the convenient foods and purchasing intent between high and low involvement group was examined. Overall satisfaction was higher in high involvement group than low involvement group. Purchasing intent was significantly different in the age group of over 19 and all subjects. The relationship of the dimension of involvement groups were examined. Overall satisfaction on the convenient foods was examined and the result showed that perceived risk factor affect the overall satisfaction in the age group of under 18 years.
7. Passive consumers who showed low involvement level preferred preprepared food items, while active consumers who showed high involvement level preferred ready to serve precooked food items. Respondents who were willing to purchase convenient foods preferred ready to serve precooked food items which indicated that active consumers accounted convenience dimensions as the most important factor in selecting products. Male subject into preferred ready to serve precooked food items while female preferred preprepared food items.
8. In order to conduct the conjoint analysis, clustering on the subjects was implemented and segmented subjects 4 groups. Group 1 perceived protein sources(45.401%) as the most important factor and marketing channel(32.263%) as the next. Group 2 perceived protein sources(31.725%) as the most important factor and marketing channel(29.971%) as the next. Group 3 perceived marketing channel(44.343%) as the most important factor and protein sources(27.064) as the next. Group 4 perceived price(36.388%) as the most important factor and marketing channel(32.940%) as the next.
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