본 연구는 1990년대 전반의 패션 컬렉션에 나타난 색채 특성을 실증적으로 규명하고, 패션 테마와 색채와의 관련성을 파악하여 색채 기획에 예측력있게 활용할 수 있는 색채 정보의 제공과 이미지에 부합하는 효율적인 색채 정보를 제안하는데 그 목적이 있다. 패션 컬렉션의 의미, 트렌드와 유행색의 개념, 그리고 패션과 색채 이미지의 특성 등을 문헌연구를 통해 고찰하였고, 1990 S/S부터 1994/ 95 A/W까지의 파리, 밀라노, 런던, 뉴욕 컬렉션에 나타난 패션 색채 총 17182색을 수집하였으며 이를 1990년대 전반 패션의 전체, 시즌별, 도시별 색채 특성으로 분류하여 분석하였고, 연도에 따른 색상, 색조 추이를 살펴보았다. 이와 함께 컬렉션에 나타난 패션 테마 677개를 테마에 관한 설명을 고려하여 이를 비슷한 의미를 전달하는 것끼리 묶은 후 대표되는 형용사를 부여하여 61개의 테마 이미지군으로 분류하였고, 패션 테마와 색채와의 연관성을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 1990년대 전반 패션 컬렉션에 나타난 패션의 전체적인 색채 특성은 색상에서 N, ...
본 연구는 1990년대 전반의 패션 컬렉션에 나타난 색채 특성을 실증적으로 규명하고, 패션 테마와 색채와의 관련성을 파악하여 색채 기획에 예측력있게 활용할 수 있는 색채 정보의 제공과 이미지에 부합하는 효율적인 색채 정보를 제안하는데 그 목적이 있다. 패션 컬렉션의 의미, 트렌드와 유행색의 개념, 그리고 패션과 색채 이미지의 특성 등을 문헌연구를 통해 고찰하였고, 1990 S/S부터 1994/ 95 A/W까지의 파리, 밀라노, 런던, 뉴욕 컬렉션에 나타난 패션 색채 총 17182색을 수집하였으며 이를 1990년대 전반 패션의 전체, 시즌별, 도시별 색채 특성으로 분류하여 분석하였고, 연도에 따른 색상, 색조 추이를 살펴보았다. 이와 함께 컬렉션에 나타난 패션 테마 677개를 테마에 관한 설명을 고려하여 이를 비슷한 의미를 전달하는 것끼리 묶은 후 대표되는 형용사를 부여하여 61개의 테마 이미지군으로 분류하였고, 패션 테마와 색채와의 연관성을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 1990년대 전반 패션 컬렉션에 나타난 패션의 전체적인 색채 특성은 색상에서 N, PB, YR, R, Y 순으로 높게, 색조는 p, g, W, dkg, Bk 순으로 높게 나타나 주로 저채도의 색조와 무채색이 많이 나타났다. 둘째, 시즌에 따른 색채 분포의 차이를 분석한 결과 N, Y, GY를 제외하고는 A/W에서 S/S보다 모두 높게 나타났다. 특히 PB, R, YR 계열의 분포가 S/ S보다A/W에서 높았다. 색조는 S/ S에는 W, p, lt, ltg, ltGy의 저채도, 고명도 색조가,A/W에는 Bk, dkg, g, dkGy, dk의 저채도, 저명도 색조가 더 높은 분포를 보였다. 셋째, 도시별 색채 특성은 4도시 모두 1990년대 전반 패션의 전체적인 색채특성과 크게 벗어나지 않는 결과를 보였으며, 파리는 PB, P가 4도시 가운데 가장 높게 나타났고, 밀라노는 S/ S에는 Y, YR 계열이 높게, A/W에는 R, P 계열이 높게 나타난 반면, 런던은 S/ S에 R, P, A/W에 Y, YR 계열이 높았다. 뉴욕은 두 시즌 모두 YR, Y가 높게 나타났으며, GY, G, BG, B계열에서 다른 도시들 보다 높은 분포를 보였다. 넷째, 연도에 따른 색상/ 색조의 추이를 종합해보면 90 S/S에는 W와 dkGy 의 무채색의 비중이 높았고, YR과 R계열의 분포가 높았다. 90/ 91 A/W에는 N계열의 감소와 함께 YR과 R계열의 분포가 가장 높았으며 v와 s, b 의 화려한 색조가 증가하였다. 91 S/ S에는 PB계열의 비율이 높아졌으며, 거의 나타나지 않았던 GY,G의 분포가 나타났으며 lt, p, b의 밝은 색조가 증가하면서 Bk가 거의 나타나지 않았다. 91/ 92 A/W에는 RP계열과 b, s, sf 색조가 많이 나타났다. 92 S/S에는 R, RP계열의 감소와 함께 Y와 B계열이 높은 분포를, 92/ 93 A/W에는 N계열이 크게 감소하고 YR, PB, RP계열, s , dp 색조가 증가했다. 93 S/S에는 다시 N계열의 비율이 높아지면서 PB를 비롯한 유채색들의 분포는 낮아졌고, 93/ 94 A/W에는 G와 B계열이 급격히 증가하여 가장 높은 분포를 보였으며 Bk와 dkg , g 색조의 분포가 높았다. 94 S/S에는 YR과 GY계열이 높게 나타났으며 94/ 95 A/W에는 G, BG, B계열이 증가하고 Y계열은 감소하였다. 마지막으로, 패션 테마 분석에서 1990년대 전반 패션 컬렉션에 많이 등장한 테마는 매혹적인, 추억의, 작은, 빛의, 따뜻한 순으로 나타났으며, 14개의 테마 이미지군이 뚜렷한 색채 특성을 보였다.
본 연구는 1990년대 전반의 패션 컬렉션에 나타난 색채 특성을 실증적으로 규명하고, 패션 테마와 색채와의 관련성을 파악하여 색채 기획에 예측력있게 활용할 수 있는 색채 정보의 제공과 이미지에 부합하는 효율적인 색채 정보를 제안하는데 그 목적이 있다. 패션 컬렉션의 의미, 트렌드와 유행색의 개념, 그리고 패션과 색채 이미지의 특성 등을 문헌연구를 통해 고찰하였고, 1990 S/S부터 1994/ 95 A/W까지의 파리, 밀라노, 런던, 뉴욕 컬렉션에 나타난 패션 색채 총 17182색을 수집하였으며 이를 1990년대 전반 패션의 전체, 시즌별, 도시별 색채 특성으로 분류하여 분석하였고, 연도에 따른 색상, 색조 추이를 살펴보았다. 이와 함께 컬렉션에 나타난 패션 테마 677개를 테마에 관한 설명을 고려하여 이를 비슷한 의미를 전달하는 것끼리 묶은 후 대표되는 형용사를 부여하여 61개의 테마 이미지군으로 분류하였고, 패션 테마와 색채와의 연관성을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 1990년대 전반 패션 컬렉션에 나타난 패션의 전체적인 색채 특성은 색상에서 N, PB, YR, R, Y 순으로 높게, 색조는 p, g, W, dkg, Bk 순으로 높게 나타나 주로 저채도의 색조와 무채색이 많이 나타났다. 둘째, 시즌에 따른 색채 분포의 차이를 분석한 결과 N, Y, GY를 제외하고는 A/W에서 S/S보다 모두 높게 나타났다. 특히 PB, R, YR 계열의 분포가 S/ S보다A/W에서 높았다. 색조는 S/ S에는 W, p, lt, ltg, ltGy의 저채도, 고명도 색조가,A/W에는 Bk, dkg, g, dkGy, dk의 저채도, 저명도 색조가 더 높은 분포를 보였다. 셋째, 도시별 색채 특성은 4도시 모두 1990년대 전반 패션의 전체적인 색채특성과 크게 벗어나지 않는 결과를 보였으며, 파리는 PB, P가 4도시 가운데 가장 높게 나타났고, 밀라노는 S/ S에는 Y, YR 계열이 높게, A/W에는 R, P 계열이 높게 나타난 반면, 런던은 S/ S에 R, P, A/W에 Y, YR 계열이 높았다. 뉴욕은 두 시즌 모두 YR, Y가 높게 나타났으며, GY, G, BG, B계열에서 다른 도시들 보다 높은 분포를 보였다. 넷째, 연도에 따른 색상/ 색조의 추이를 종합해보면 90 S/S에는 W와 dkGy 의 무채색의 비중이 높았고, YR과 R계열의 분포가 높았다. 90/ 91 A/W에는 N계열의 감소와 함께 YR과 R계열의 분포가 가장 높았으며 v와 s, b 의 화려한 색조가 증가하였다. 91 S/ S에는 PB계열의 비율이 높아졌으며, 거의 나타나지 않았던 GY,G의 분포가 나타났으며 lt, p, b의 밝은 색조가 증가하면서 Bk가 거의 나타나지 않았다. 91/ 92 A/W에는 RP계열과 b, s, sf 색조가 많이 나타났다. 92 S/S에는 R, RP계열의 감소와 함께 Y와 B계열이 높은 분포를, 92/ 93 A/W에는 N계열이 크게 감소하고 YR, PB, RP계열, s , dp 색조가 증가했다. 93 S/S에는 다시 N계열의 비율이 높아지면서 PB를 비롯한 유채색들의 분포는 낮아졌고, 93/ 94 A/W에는 G와 B계열이 급격히 증가하여 가장 높은 분포를 보였으며 Bk와 dkg , g 색조의 분포가 높았다. 94 S/S에는 YR과 GY계열이 높게 나타났으며 94/ 95 A/W에는 G, BG, B계열이 증가하고 Y계열은 감소하였다. 마지막으로, 패션 테마 분석에서 1990년대 전반 패션 컬렉션에 많이 등장한 테마는 매혹적인, 추억의, 작은, 빛의, 따뜻한 순으로 나타났으며, 14개의 테마 이미지군이 뚜렷한 색채 특성을 보였다.
The purpose of this study is to examine the characteristics of colors on fashion collections in early 1990s , and to provide efficient color information which is useful in color planning and is suitable for each image by an alyzing relationship between fashion themes and colors. This study includes ...
The purpose of this study is to examine the characteristics of colors on fashion collections in early 1990s , and to provide efficient color information which is useful in color planning and is suitable for each image by an alyzing relationship between fashion themes and colors. This study includes literature review on the meanings of fashion collection, concepts of trend and trend-color, and characteristics of fashion and color image. In addition, a total of 17182 colors were collected from Paris, Milan, London, New York Collection from 1990 S/S to 1994/95 A/W. And, they were classified and analyzed by color characteristics of the whole, seasons, and cities of the fashion in early 1990s. With this, 677 fashion themes shown in the collections were bound by similar meanings in consideration of explanations on the themes, and representative adjectives were given to them, and they were classified into 61 theme image groups, and the relationship between fashion themes and colors was analyzed. The results of this study are as follows; First, for the whole color characteristics of the fashion early in 1990s, colors of N, PB, YR, R, and Y were shown in order, and the color tones of p, g, W, dkg, and Bk were shown in order, and low chroma and black-or-white were mainly shown. Second, as a result of analyzing a difference in color distribution by seasons, it was all higher in A/W than S/S except N, Y, and GY. Specially, distribution of PB, R, and YR was higher in A/W than to S/S. For color tones, low chroma and high value of W, p, lt, ltg, and ltGy were higher in S/S, and low chroma and low value of Bk, dkg, g, dkGy, and dk were higher in A/W. Third, for color characterist ics by cities, all 4 cities showed similar characteristics to the whole color characteristics in the fashion of early 1990s. PB and P were highest in Paris of 4 cities. For Milan, Y and YR were high in S/S and R and P were high in A/W. For London, R and P were high in S/S, and Y and YR were high in A/W. For New York, YR and Y were all high in both seasons, and was higher for GY, G, BG, and B than other cities. Fourth, in integrating trends of colors and color tones by years, black-or-white of W and dkGy is given much weight in '90 S/S, and YR and R were highly distributed. In '90/'91, A/W and N decreased, and YR and R were most distributed, and gorgeous colors of v, s, and b increased. The percentage of PB became high in '91 S/S, and GY and G were shown, which had been lit tle shown, and Bk was little shown as light color tone of lt, p, and b increased. Color tones of RP and b, s, and sf were much shown in '91/'92 A/W. In '92 S/S, R and RP decreased and Y and B were highly distributed. In '92/'93 A/W, N greatly decreased, and YR, PB, and RP and color tones of s, dp increased. In '93 S/S , N increased again and the colored of PB decreased. In '93/'94 A/W, G and B sharply increased and were distributed highest, and color tones of Bk, dkg, and g were high. In '94 S/S, YR and GY were shown high. In '94/'95 A/W, G, BG, and B increased, and Y decreased. Finally, for fashion theme analysis, themes much shown in the fashion of early 1990s were 'seductive', 'nostalgic', 'little', 'shiny and 'warm' in order. There was a definite color distribution in the 14 theme image groups.
The purpose of this study is to examine the characteristics of colors on fashion collections in early 1990s , and to provide efficient color information which is useful in color planning and is suitable for each image by an alyzing relationship between fashion themes and colors. This study includes literature review on the meanings of fashion collection, concepts of trend and trend-color, and characteristics of fashion and color image. In addition, a total of 17182 colors were collected from Paris, Milan, London, New York Collection from 1990 S/S to 1994/95 A/W. And, they were classified and analyzed by color characteristics of the whole, seasons, and cities of the fashion in early 1990s. With this, 677 fashion themes shown in the collections were bound by similar meanings in consideration of explanations on the themes, and representative adjectives were given to them, and they were classified into 61 theme image groups, and the relationship between fashion themes and colors was analyzed. The results of this study are as follows; First, for the whole color characteristics of the fashion early in 1990s, colors of N, PB, YR, R, and Y were shown in order, and the color tones of p, g, W, dkg, and Bk were shown in order, and low chroma and black-or-white were mainly shown. Second, as a result of analyzing a difference in color distribution by seasons, it was all higher in A/W than S/S except N, Y, and GY. Specially, distribution of PB, R, and YR was higher in A/W than to S/S. For color tones, low chroma and high value of W, p, lt, ltg, and ltGy were higher in S/S, and low chroma and low value of Bk, dkg, g, dkGy, and dk were higher in A/W. Third, for color characterist ics by cities, all 4 cities showed similar characteristics to the whole color characteristics in the fashion of early 1990s. PB and P were highest in Paris of 4 cities. For Milan, Y and YR were high in S/S and R and P were high in A/W. For London, R and P were high in S/S, and Y and YR were high in A/W. For New York, YR and Y were all high in both seasons, and was higher for GY, G, BG, and B than other cities. Fourth, in integrating trends of colors and color tones by years, black-or-white of W and dkGy is given much weight in '90 S/S, and YR and R were highly distributed. In '90/'91, A/W and N decreased, and YR and R were most distributed, and gorgeous colors of v, s, and b increased. The percentage of PB became high in '91 S/S, and GY and G were shown, which had been lit tle shown, and Bk was little shown as light color tone of lt, p, and b increased. Color tones of RP and b, s, and sf were much shown in '91/'92 A/W. In '92 S/S, R and RP decreased and Y and B were highly distributed. In '92/'93 A/W, N greatly decreased, and YR, PB, and RP and color tones of s, dp increased. In '93 S/S , N increased again and the colored of PB decreased. In '93/'94 A/W, G and B sharply increased and were distributed highest, and color tones of Bk, dkg, and g were high. In '94 S/S, YR and GY were shown high. In '94/'95 A/W, G, BG, and B increased, and Y decreased. Finally, for fashion theme analysis, themes much shown in the fashion of early 1990s were 'seductive', 'nostalgic', 'little', 'shiny and 'warm' in order. There was a definite color distribution in the 14 theme image groups.
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