이 글은 토론 연극과 논술 모두 문제 해결 과정을 중심으로 이루어지는 활동임에 착안하여 토론 연극을 새로운 논술 지도 방법으로 제안하고, 그 가능성과 실제 지도 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 둔다. 초등 국어 교육은 미래의 정보화 사회를 살아갈 아이들에게 고등 사고 능력을 키워 줄 의무가 있고, 논술이 그러한 고등 사고 능력을 키워줄 수 있다는 점에서 초등 학교에서의 논술 교육은 중요하다. 논술은 해 결하고자 하는 어떤 문제에 대하여 논리적이고 종합적인 사고를 함으로써 그 문제의 해결 방안을 모색해 가는 과정이 글로 표현된 것이다. 특히 논술은 독자를 설득시키기 위한 목적을 가지고 있기 때문에, 그 문제 해결의 과정이 독자를 납득시킬 수 있을 만큼 논리적이고 합리적인 것이어야 한다. 이처럼 필자의 문제 해결 능력과 논리적·종합적 사고력을 요구하는 논술을 경험하게 하는 것은, 학습자들의 고등 사고 능력을 신장시켜 주는 데 도움이 된다. 이러한 논술 교육의 중요성에 비해 현행 초등 학교에서의 논술 교육은 소홀히 이루어지고 있다. 특히 초등 학생들의 사고 발달 수준과 논술이 요구하는 사고 능력간의 차이를 좁혀줄 수 있는 논술 지도 방안이 거의 없는 실정이다. 구체적으로 초등 학생들의 ...
이 글은 토론 연극과 논술 모두 문제 해결 과정을 중심으로 이루어지는 활동임에 착안하여 토론 연극을 새로운 논술 지도 방법으로 제안하고, 그 가능성과 실제 지도 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 둔다. 초등 국어 교육은 미래의 정보화 사회를 살아갈 아이들에게 고등 사고 능력을 키워 줄 의무가 있고, 논술이 그러한 고등 사고 능력을 키워줄 수 있다는 점에서 초등 학교에서의 논술 교육은 중요하다. 논술은 해 결하고자 하는 어떤 문제에 대하여 논리적이고 종합적인 사고를 함으로써 그 문제의 해결 방안을 모색해 가는 과정이 글로 표현된 것이다. 특히 논술은 독자를 설득시키기 위한 목적을 가지고 있기 때문에, 그 문제 해결의 과정이 독자를 납득시킬 수 있을 만큼 논리적이고 합리적인 것이어야 한다. 이처럼 필자의 문제 해결 능력과 논리적·종합적 사고력을 요구하는 논술을 경험하게 하는 것은, 학습자들의 고등 사고 능력을 신장시켜 주는 데 도움이 된다. 이러한 논술 교육의 중요성에 비해 현행 초등 학교에서의 논술 교육은 소홀히 이루어지고 있다. 특히 초등 학생들의 사고 발달 수준과 논술이 요구하는 사고 능력간의 차이를 좁혀줄 수 있는 논술 지도 방안이 거의 없는 실정이다. 구체적으로 초등 학생들의 인지 발달 수준은 구체적 조작기에 해당되고, 논술이 요구하는 사고 능력은 고등 사고 능력이기 때문에 초등 학생에게 논술은 부담스러운 과제가 아닐 수 없다. 따라서 이 글에서는 논술의 본질과 초등 학생들의 특성을 고려한 논술 지도 방법으로서 연극 놀이 방법 중에 하나인 토론 연극을 제안한다. 토론 연극은 논술과 같은 문제 해결 구조를 가지고 있으면서도 구체적이고 실제적인 활동이 주가 되기 때문에 아이들이 ‘무엇을 어떻게 쓸 것인가’에 대한 아이디어를 생성하고 조직하는 데 도움을 줄 수 있다. 토론 연극을 통한 논술 지도는 마당성의 원리, 문제 상황 선정의 원리, 문제 해결 과정 중심의 원리, 상호 작용성의 원리 책임 이양의 원리에 따라 이루어진다. 그리고 이 원리들을 바탕으로 한 지도 절차는 크게 쓰기 전, 쓰기, 쓰기 후 단계로 나누어지고, 세부적으로 준비하기, 아이디어 생성하기, 내용 조직하기, 표현하기, 평가하기, 고쳐쓰기의 절차에 따라 지도한다. 쓰기 전 단계에서는 논술하고자 하는 아이디어를 내적으로 표상하는 활동을 중심으로 하여 준비하기, 아이디어 생성하기, 내용 조직하기가 이루어진다. 쓰기 단계에서는 쓰기 전 단계에서 내적으로 생성·조직한 아이디어들을 문장으로 바꿔 표현하는 활동이 주가 되고, 초고쓰기가 이루어진다. 쓰기 후 단계에서는 초고를 검토하고 수정하여 완성도 높은 글로 다듬는 활동이 이루어지고, 평가하기와 고쳐쓰기를 한다. 연구자는 실제 토론 연극을 통한 논술 지도를 12주 프로그램에 따라 지도하였는데, 그 결과 학생들의 논술 능력이 내용, 조직, 표현 면에서 점진적인 향상을 보였고, 특히 전에는 자신의 생각보다 남의 의견과 글에 많이 의존해서 논술을 하던 아이들이 자신의 삶과 생각이 살아 있는 글을 쓰는 것을 볼 수 있었다. 구체적으로 프로그램 초반(3주)의 논술과 후반(10~11주)의 논술을 비교한 결과, 내용 면에서는 글의 양이 풍부해지고, 적절하면서도 정확한 내용을 쓰려고 노력하는 것을 볼 수 있었다. 이는 학습자들이 구체적인 토론 연극 활동 속에 직접 참여하는 동안, 제시된 문제 상황을 자신에게 유의미한 것으로 받아들여 그 상황이 가지고 있는 문제를 발견·인식하고, 그에 대한 해결 방안을 탐색해 가는 과정을 경험한 것이 아이들 논술에 긍정적인 영향을 미친 것으로 본다. 논술 내용의 조직 면에서는 논리적이면서도 통일성 있는 내용 구조를 갖춰가기 시작했다. 이는 학습자가 토론 연극에서 경험한 문제 해결 과장을 바탕으로 논술의 문제 해결적 특성을 인식한 상태에서 논술을 한 영향이라고 본다. 논술의 표현 면에서는 특별히 다른 부분보다 강조하여 지도하지 않았으나 논술 지도를 할 때마다 정확하고 효과적인 표현 역시 상대를 설득시키는 중요한 요인임을 지적하였다. 그 결과 아이들은 논술에 적절하지 않은 표현이나 어휘, 잘못된 띄어쓰기나 맞춤법 너무 긴 문장 등의 사용을 점차 줄여가기 시작했다. 토론 연극을 통한 논술 지도 방법 연구는, 토론 연극과 논술의 공통 분모이면서 핵심이라 할 수 있는 문제 해결 과정을 구체적으로 경험할 수 있게 함으로써 초등 학생들의 인지적 부담을 줄여 주고 의미 있는 논술 경험을 제공해 줄 수 있다는 점에서 중요한 의의를 갖는다.
이 글은 토론 연극과 논술 모두 문제 해결 과정을 중심으로 이루어지는 활동임에 착안하여 토론 연극을 새로운 논술 지도 방법으로 제안하고, 그 가능성과 실제 지도 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 둔다. 초등 국어 교육은 미래의 정보화 사회를 살아갈 아이들에게 고등 사고 능력을 키워 줄 의무가 있고, 논술이 그러한 고등 사고 능력을 키워줄 수 있다는 점에서 초등 학교에서의 논술 교육은 중요하다. 논술은 해 결하고자 하는 어떤 문제에 대하여 논리적이고 종합적인 사고를 함으로써 그 문제의 해결 방안을 모색해 가는 과정이 글로 표현된 것이다. 특히 논술은 독자를 설득시키기 위한 목적을 가지고 있기 때문에, 그 문제 해결의 과정이 독자를 납득시킬 수 있을 만큼 논리적이고 합리적인 것이어야 한다. 이처럼 필자의 문제 해결 능력과 논리적·종합적 사고력을 요구하는 논술을 경험하게 하는 것은, 학습자들의 고등 사고 능력을 신장시켜 주는 데 도움이 된다. 이러한 논술 교육의 중요성에 비해 현행 초등 학교에서의 논술 교육은 소홀히 이루어지고 있다. 특히 초등 학생들의 사고 발달 수준과 논술이 요구하는 사고 능력간의 차이를 좁혀줄 수 있는 논술 지도 방안이 거의 없는 실정이다. 구체적으로 초등 학생들의 인지 발달 수준은 구체적 조작기에 해당되고, 논술이 요구하는 사고 능력은 고등 사고 능력이기 때문에 초등 학생에게 논술은 부담스러운 과제가 아닐 수 없다. 따라서 이 글에서는 논술의 본질과 초등 학생들의 특성을 고려한 논술 지도 방법으로서 연극 놀이 방법 중에 하나인 토론 연극을 제안한다. 토론 연극은 논술과 같은 문제 해결 구조를 가지고 있으면서도 구체적이고 실제적인 활동이 주가 되기 때문에 아이들이 ‘무엇을 어떻게 쓸 것인가’에 대한 아이디어를 생성하고 조직하는 데 도움을 줄 수 있다. 토론 연극을 통한 논술 지도는 마당성의 원리, 문제 상황 선정의 원리, 문제 해결 과정 중심의 원리, 상호 작용성의 원리 책임 이양의 원리에 따라 이루어진다. 그리고 이 원리들을 바탕으로 한 지도 절차는 크게 쓰기 전, 쓰기, 쓰기 후 단계로 나누어지고, 세부적으로 준비하기, 아이디어 생성하기, 내용 조직하기, 표현하기, 평가하기, 고쳐쓰기의 절차에 따라 지도한다. 쓰기 전 단계에서는 논술하고자 하는 아이디어를 내적으로 표상하는 활동을 중심으로 하여 준비하기, 아이디어 생성하기, 내용 조직하기가 이루어진다. 쓰기 단계에서는 쓰기 전 단계에서 내적으로 생성·조직한 아이디어들을 문장으로 바꿔 표현하는 활동이 주가 되고, 초고쓰기가 이루어진다. 쓰기 후 단계에서는 초고를 검토하고 수정하여 완성도 높은 글로 다듬는 활동이 이루어지고, 평가하기와 고쳐쓰기를 한다. 연구자는 실제 토론 연극을 통한 논술 지도를 12주 프로그램에 따라 지도하였는데, 그 결과 학생들의 논술 능력이 내용, 조직, 표현 면에서 점진적인 향상을 보였고, 특히 전에는 자신의 생각보다 남의 의견과 글에 많이 의존해서 논술을 하던 아이들이 자신의 삶과 생각이 살아 있는 글을 쓰는 것을 볼 수 있었다. 구체적으로 프로그램 초반(3주)의 논술과 후반(10~11주)의 논술을 비교한 결과, 내용 면에서는 글의 양이 풍부해지고, 적절하면서도 정확한 내용을 쓰려고 노력하는 것을 볼 수 있었다. 이는 학습자들이 구체적인 토론 연극 활동 속에 직접 참여하는 동안, 제시된 문제 상황을 자신에게 유의미한 것으로 받아들여 그 상황이 가지고 있는 문제를 발견·인식하고, 그에 대한 해결 방안을 탐색해 가는 과정을 경험한 것이 아이들 논술에 긍정적인 영향을 미친 것으로 본다. 논술 내용의 조직 면에서는 논리적이면서도 통일성 있는 내용 구조를 갖춰가기 시작했다. 이는 학습자가 토론 연극에서 경험한 문제 해결 과장을 바탕으로 논술의 문제 해결적 특성을 인식한 상태에서 논술을 한 영향이라고 본다. 논술의 표현 면에서는 특별히 다른 부분보다 강조하여 지도하지 않았으나 논술 지도를 할 때마다 정확하고 효과적인 표현 역시 상대를 설득시키는 중요한 요인임을 지적하였다. 그 결과 아이들은 논술에 적절하지 않은 표현이나 어휘, 잘못된 띄어쓰기나 맞춤법 너무 긴 문장 등의 사용을 점차 줄여가기 시작했다. 토론 연극을 통한 논술 지도 방법 연구는, 토론 연극과 논술의 공통 분모이면서 핵심이라 할 수 있는 문제 해결 과정을 구체적으로 경험할 수 있게 함으로써 초등 학생들의 인지적 부담을 줄여 주고 의미 있는 논술 경험을 제공해 줄 수 있다는 점에서 중요한 의의를 갖는다.
This paper is a part of the research streak which searches for the methods to teach statement appropriate to the characteristics and development level of elementary school students, Triggered by the fact that the similar problem solving structure of statement is found in a forum theatre, the paper s...
This paper is a part of the research streak which searches for the methods to teach statement appropriate to the characteristics and development level of elementary school students, Triggered by the fact that the similar problem solving structure of statement is found in a forum theatre, the paper suggested a forum theatre as a method to teach statement and aimed to present the possibility to apply a forum theatre, and suggest a practical way to apply it. Education of elementary Korean has the obligation to develop higher thinking ability in elementary school students who are supposed to live in the information society where the problem solving capacity and logical and comprehensive thinking are demanded. Statement education is one of the approaches to cultivate the higher thinking ability in them and thus requires a full attention of importance in elementary schools. A statement is represented by a problem solving process to search for answers for a particular problem discovered and perceived in a given situation through logical and comprehensive thinking. The problem solving process can often be invisible to the reader, and thus a statement must be logical and rational enough to persuade the also invisible reader. After all, to persuade the reader is the purpose of this kind of writing. Statement writing is a form of writing to require problem solving ability and higher thinking ability such as logical and comprehensive thinking. In other words, statement writing can serve to cultivation of higher thinking ability. As important as the statement education is, however, there are few plans to teach statement which helps to narrow the gap between the development level of elementary school students' thinking and the thinking capacity required in statement in statement education currently executed in elementary schools. In this paper, a forum theatre was suggested as a way to teach statement, taking account into the nature of a statement and the characteristics of elementary school students in order to overcome the difficulties lying around. A forum theatre can be effective when it comes to the characteristics of cognitive development of elementary school students since it has the same problem solving structure as that of a statement and constitutes a specific and practical activity. It also provides some hints to elementary school students whose biggest problems in writing a statement is 'What should I write about?' as they are experiencing the problem solving process in it. The principles involved in teaching how to write a statement through forum theatre include the principle of allowance, that of selecting a problematic situation, the problem solving process-oriented one, that of interactivity, and that of responsibility transference. Based upon these principles, the teaching procedure is mainly comprised of three steps, i. e. pre-writing, writing, and post-writing. The detailed teaching methods would include preparing, coming up with some ideas through a forum theatre, organizing contents, expressing, evaluating, and rewriting. In the pre-writing step, students think of and organize the content to write about in a statement and express it in their mind. This step contains such detailed methods as preparing, coming up with some ideas, and organizing contents. In the step of writing, they put the contents internally produced and organized in the previous step in sentences. Drafting is done in this step. And in the post-writing step, they review, revise, and embellish the draft to produce a statement of a higher level of perfection. Evaluating and rewriting are conducted in this step. A 12-week program of teaching how to write a statement through actual forum theatre was carried out. As the result, the students showed a gradual improvement in terms of contents, organization, and expression of their statements. One of the most amazing changes that happened to the children was that they became able to put their lives and thoughts in their statements very vividly. They used to be dependent on the opinions and words of others rather than theirs own. The results drawn after the teaching method was applied were as follows; First, they were reviewed from the aspect of contents. The students had more contents in their statements and the contents were more appropriate and accurate compared to those from the beginning. It was because they learned to accept the subject of their statement as significant situations to them, discover problems in this situation, and fully contemplate ways to solve the problem through forum theatre. In terms of organization, the students' statements got to have the organization of more logic and more unity. It was because the statements were based upon their perception of the problem solving characteristics of a statement and the actual problem solving process experienced during the forum theatre. And in terms of expression, there were no particular and greater emphasis put on this domain compared to the others during the instruction. Instead, the students were constantly given the implication that accurate and effective expression is the key to a successful persuasion of the opponent. As a result, they began to improve by reducing the uses of inappropriate expressions or words, wrong spaces left between words, improper grammar, and awfully too long sentences. It was thanks to the teaching approach reminding them that the contents and organization of a statement should be reasonable and logical for the purpose of it to be attained and also that the factor of expression plays a very serious role in it too. This study investigating the methods to teach statement through forum theatre has its own significance in that it searched for a new way to teach how to write a statement taking into consideration of the development characteristics of elementary school students and the nature of a statement. The studies in this sector are far from being enough or satisfactor given the great importance of statement education. In particular, it is urgent to develop an instruction method which helps to narrow the gap between the development level of elementary school students' thinking and the thinking ability required in writing statement.
This paper is a part of the research streak which searches for the methods to teach statement appropriate to the characteristics and development level of elementary school students, Triggered by the fact that the similar problem solving structure of statement is found in a forum theatre, the paper suggested a forum theatre as a method to teach statement and aimed to present the possibility to apply a forum theatre, and suggest a practical way to apply it. Education of elementary Korean has the obligation to develop higher thinking ability in elementary school students who are supposed to live in the information society where the problem solving capacity and logical and comprehensive thinking are demanded. Statement education is one of the approaches to cultivate the higher thinking ability in them and thus requires a full attention of importance in elementary schools. A statement is represented by a problem solving process to search for answers for a particular problem discovered and perceived in a given situation through logical and comprehensive thinking. The problem solving process can often be invisible to the reader, and thus a statement must be logical and rational enough to persuade the also invisible reader. After all, to persuade the reader is the purpose of this kind of writing. Statement writing is a form of writing to require problem solving ability and higher thinking ability such as logical and comprehensive thinking. In other words, statement writing can serve to cultivation of higher thinking ability. As important as the statement education is, however, there are few plans to teach statement which helps to narrow the gap between the development level of elementary school students' thinking and the thinking capacity required in statement in statement education currently executed in elementary schools. In this paper, a forum theatre was suggested as a way to teach statement, taking account into the nature of a statement and the characteristics of elementary school students in order to overcome the difficulties lying around. A forum theatre can be effective when it comes to the characteristics of cognitive development of elementary school students since it has the same problem solving structure as that of a statement and constitutes a specific and practical activity. It also provides some hints to elementary school students whose biggest problems in writing a statement is 'What should I write about?' as they are experiencing the problem solving process in it. The principles involved in teaching how to write a statement through forum theatre include the principle of allowance, that of selecting a problematic situation, the problem solving process-oriented one, that of interactivity, and that of responsibility transference. Based upon these principles, the teaching procedure is mainly comprised of three steps, i. e. pre-writing, writing, and post-writing. The detailed teaching methods would include preparing, coming up with some ideas through a forum theatre, organizing contents, expressing, evaluating, and rewriting. In the pre-writing step, students think of and organize the content to write about in a statement and express it in their mind. This step contains such detailed methods as preparing, coming up with some ideas, and organizing contents. In the step of writing, they put the contents internally produced and organized in the previous step in sentences. Drafting is done in this step. And in the post-writing step, they review, revise, and embellish the draft to produce a statement of a higher level of perfection. Evaluating and rewriting are conducted in this step. A 12-week program of teaching how to write a statement through actual forum theatre was carried out. As the result, the students showed a gradual improvement in terms of contents, organization, and expression of their statements. One of the most amazing changes that happened to the children was that they became able to put their lives and thoughts in their statements very vividly. They used to be dependent on the opinions and words of others rather than theirs own. The results drawn after the teaching method was applied were as follows; First, they were reviewed from the aspect of contents. The students had more contents in their statements and the contents were more appropriate and accurate compared to those from the beginning. It was because they learned to accept the subject of their statement as significant situations to them, discover problems in this situation, and fully contemplate ways to solve the problem through forum theatre. In terms of organization, the students' statements got to have the organization of more logic and more unity. It was because the statements were based upon their perception of the problem solving characteristics of a statement and the actual problem solving process experienced during the forum theatre. And in terms of expression, there were no particular and greater emphasis put on this domain compared to the others during the instruction. Instead, the students were constantly given the implication that accurate and effective expression is the key to a successful persuasion of the opponent. As a result, they began to improve by reducing the uses of inappropriate expressions or words, wrong spaces left between words, improper grammar, and awfully too long sentences. It was thanks to the teaching approach reminding them that the contents and organization of a statement should be reasonable and logical for the purpose of it to be attained and also that the factor of expression plays a very serious role in it too. This study investigating the methods to teach statement through forum theatre has its own significance in that it searched for a new way to teach how to write a statement taking into consideration of the development characteristics of elementary school students and the nature of a statement. The studies in this sector are far from being enough or satisfactor given the great importance of statement education. In particular, it is urgent to develop an instruction method which helps to narrow the gap between the development level of elementary school students' thinking and the thinking ability required in writing statement.
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