주거는 사회적 환경의 산물로서 거주자의 인문사회에 대한 관점이 반영된 실체이다. 그러므로 주거공간을 이해함에 있어 주거공간에 부여된 문화적, 상징적 동기와 가치관을 소홀히 한 체 현상학적 특성만을 찾는 것은 주거의 본질을 왜곡시킬 여지가 다분하다고 하겠다. 따라서 주거를 이해하기 위해서는 실질적으로 나타난 건축적 공간과 더불어 그 공간을 형성하게 되는 거주자의 사회적 관점을 이해하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 한국전통주거를 이해하기 위한 목적으로 고대신앙의 근간이 되어왔던 민간신앙의 여러 유형 중 주거를 배경으로 형성된 가택신앙을 고찰하였으며, 가택신앙에는 그것을 만들어낸 사람들의 생활관이 스며들어 있을 것이라는 생각과 그러한 인간에 대한 생각들이 주거공간 조직을 만들어 내는 여러 요인중의 하나를 반영하고 있을 것이라는 생각이 전제되어져 있다. 따라서 이러한 선행고찰을 통해 본 연구는 가택신앙에서 등장하는 가선의 성격과 기능을 통해, 공간의 의미를 이해하고자 하였으며 주거공간과 인간 그리고 인격화된 가신의 상징적 연관성을 통해 한국전통주거의 공간구성을 이해하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 기존의 민속학분야에서의 조사를 바탕으로 여러 분야의 연구결과들을 원용하는 종합적 접근방법을 취했으며, 이를 통해 진행된 연구 결과는 다음과 같다. 1) 한국전통주거의 거의 모든 공간에는 각각의 기능을 지닌 가신이 좌정되어 있다. 이는 한국전통주거공간이 세속된 인간세계에 건설된 성스러운 공간으로써 주거외부의 俗됨으로부터 주거내부공간의 聖스러움을 보호하기 위함이었다. 따라서 한국전통주거를 가택신앙의 신앙적 체계로 살펴보면, 건물로서의 주거 건축이 가신들이라는 인격체로 의인화되었음을 알 수 있다. 즉 '건물로서의 주거' 와 '가신의 거처'가 동일시되는 동시에, 주거는 가신이라는 신격체들로 신성시되어 왔다고 해석할 수 있을 것이다. 즉, 한국전통주거는 기능적 요구에 의한 물리적 공간일 뿐 아니라 신의 개념과 함께 신성공간을 형성하였으며, 이러한 종교적인 상정과 의미를 통하여 재앙을 방지하고 풍요로운 삶을 유지하고자 하였던 것이다. 2) 신·인간·공간의 상징적 관련성 속에서 한국전통주거공간의 구성원리를 이해하기 위하여 가신과 주거공간과의 관계를 고찰해 본 결과 신들의 관계는 신앙을 만들어낸 사람들의 생활상을 반영하며, 신의 공간적 위치는 실제의 공간적 구성원리를 상징적으로 표현하고 있음을 살펴볼 수 있었다. 2-1) 주거내에 존재하는 가신의 위계는 주거공간의 중요성과 위계성을 반영하고 있음을 알 수 있었다. 즉 신들의 존재는 그곳에 거주하는 거주자와 그들의 생활을 반영하며 가신들간의 위계질서는 곧 주거공간의 위계적 구성을 나타내는 것이다. 2-2) 제주도의 문전본풀이와 경기도 화성의 성주굿 무가를 분석해본 결과 제주 도민가의 공간구성 원리에는 부엌과 변소의 위치를 반대편에 놓으려고 하였던 점과 마당과 대문의 위치를 직접 맞닿게 하지 않고 긴 ...
주거는 사회적 환경의 산물로서 거주자의 인문사회에 대한 관점이 반영된 실체이다. 그러므로 주거공간을 이해함에 있어 주거공간에 부여된 문화적, 상징적 동기와 가치관을 소홀히 한 체 현상학적 특성만을 찾는 것은 주거의 본질을 왜곡시킬 여지가 다분하다고 하겠다. 따라서 주거를 이해하기 위해서는 실질적으로 나타난 건축적 공간과 더불어 그 공간을 형성하게 되는 거주자의 사회적 관점을 이해하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 한국전통주거를 이해하기 위한 목적으로 고대신앙의 근간이 되어왔던 민간신앙의 여러 유형 중 주거를 배경으로 형성된 가택신앙을 고찰하였으며, 가택신앙에는 그것을 만들어낸 사람들의 생활관이 스며들어 있을 것이라는 생각과 그러한 인간에 대한 생각들이 주거공간 조직을 만들어 내는 여러 요인중의 하나를 반영하고 있을 것이라는 생각이 전제되어져 있다. 따라서 이러한 선행고찰을 통해 본 연구는 가택신앙에서 등장하는 가선의 성격과 기능을 통해, 공간의 의미를 이해하고자 하였으며 주거공간과 인간 그리고 인격화된 가신의 상징적 연관성을 통해 한국전통주거의 공간구성을 이해하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 기존의 민속학분야에서의 조사를 바탕으로 여러 분야의 연구결과들을 원용하는 종합적 접근방법을 취했으며, 이를 통해 진행된 연구 결과는 다음과 같다. 1) 한국전통주거의 거의 모든 공간에는 각각의 기능을 지닌 가신이 좌정되어 있다. 이는 한국전통주거공간이 세속된 인간세계에 건설된 성스러운 공간으로써 주거외부의 俗됨으로부터 주거내부공간의 聖스러움을 보호하기 위함이었다. 따라서 한국전통주거를 가택신앙의 신앙적 체계로 살펴보면, 건물로서의 주거 건축이 가신들이라는 인격체로 의인화되었음을 알 수 있다. 즉 '건물로서의 주거' 와 '가신의 거처'가 동일시되는 동시에, 주거는 가신이라는 신격체들로 신성시되어 왔다고 해석할 수 있을 것이다. 즉, 한국전통주거는 기능적 요구에 의한 물리적 공간일 뿐 아니라 신의 개념과 함께 신성공간을 형성하였으며, 이러한 종교적인 상정과 의미를 통하여 재앙을 방지하고 풍요로운 삶을 유지하고자 하였던 것이다. 2) 신·인간·공간의 상징적 관련성 속에서 한국전통주거공간의 구성원리를 이해하기 위하여 가신과 주거공간과의 관계를 고찰해 본 결과 신들의 관계는 신앙을 만들어낸 사람들의 생활상을 반영하며, 신의 공간적 위치는 실제의 공간적 구성원리를 상징적으로 표현하고 있음을 살펴볼 수 있었다. 2-1) 주거내에 존재하는 가신의 위계는 주거공간의 중요성과 위계성을 반영하고 있음을 알 수 있었다. 즉 신들의 존재는 그곳에 거주하는 거주자와 그들의 생활을 반영하며 가신들간의 위계질서는 곧 주거공간의 위계적 구성을 나타내는 것이다. 2-2) 제주도의 문전본풀이와 경기도 화성의 성주굿 무가를 분석해본 결과 제주 도민가의 공간구성 원리에는 부엌과 변소의 위치를 반대편에 놓으려고 하였던 점과 마당과 대문의 위치를 직접 맞닿게 하지 않고 긴 올래를 통하여 연결하려 했던 생각들이 신화에 반영되어 있었으며, 경기도 화성지역의 성주굿 무가에서는 조왕신과 성주신의 대립관계를 통한 대청마루와 부엌의 공간관계가 반영되어 있음을 알 수 있었다. 이러한 분석을 통해 볼 때 무속신화에서 나타나는 신들의 관계는 신화를 만들어낸 사람들의 생활상을 반영하는 것이며, 또한 주거공간에서의 공간적 상황을 상징적으로 대변하고 있는 것으로 생각되어진다. 오랜 기간동안 거주자의 생활과 주거공간 속에서 함께 한 가택신앙의 내용에는 거주자의 생활관이 배어 있으며 따라서 가택신앙의 분석을 통한 한국전통주거의 의미 및 구성에 관한 이해는 보편적으로 적용되어온 공간구성원리를 보여 주는 것이라 할 수 있는 것이다. 때문에 이러한 인문사회에 대한 생각을 바탕으로 한 해석은 다양하게 접근되어져야 할 한국전통주거의 이해에 도움이 되리라 생각한다.
주거는 사회적 환경의 산물로서 거주자의 인문사회에 대한 관점이 반영된 실체이다. 그러므로 주거공간을 이해함에 있어 주거공간에 부여된 문화적, 상징적 동기와 가치관을 소홀히 한 체 현상학적 특성만을 찾는 것은 주거의 본질을 왜곡시킬 여지가 다분하다고 하겠다. 따라서 주거를 이해하기 위해서는 실질적으로 나타난 건축적 공간과 더불어 그 공간을 형성하게 되는 거주자의 사회적 관점을 이해하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 한국전통주거를 이해하기 위한 목적으로 고대신앙의 근간이 되어왔던 민간신앙의 여러 유형 중 주거를 배경으로 형성된 가택신앙을 고찰하였으며, 가택신앙에는 그것을 만들어낸 사람들의 생활관이 스며들어 있을 것이라는 생각과 그러한 인간에 대한 생각들이 주거공간 조직을 만들어 내는 여러 요인중의 하나를 반영하고 있을 것이라는 생각이 전제되어져 있다. 따라서 이러한 선행고찰을 통해 본 연구는 가택신앙에서 등장하는 가선의 성격과 기능을 통해, 공간의 의미를 이해하고자 하였으며 주거공간과 인간 그리고 인격화된 가신의 상징적 연관성을 통해 한국전통주거의 공간구성을 이해하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 기존의 민속학분야에서의 조사를 바탕으로 여러 분야의 연구결과들을 원용하는 종합적 접근방법을 취했으며, 이를 통해 진행된 연구 결과는 다음과 같다. 1) 한국전통주거의 거의 모든 공간에는 각각의 기능을 지닌 가신이 좌정되어 있다. 이는 한국전통주거공간이 세속된 인간세계에 건설된 성스러운 공간으로써 주거외부의 俗됨으로부터 주거내부공간의 聖스러움을 보호하기 위함이었다. 따라서 한국전통주거를 가택신앙의 신앙적 체계로 살펴보면, 건물로서의 주거 건축이 가신들이라는 인격체로 의인화되었음을 알 수 있다. 즉 '건물로서의 주거' 와 '가신의 거처'가 동일시되는 동시에, 주거는 가신이라는 신격체들로 신성시되어 왔다고 해석할 수 있을 것이다. 즉, 한국전통주거는 기능적 요구에 의한 물리적 공간일 뿐 아니라 신의 개념과 함께 신성공간을 형성하였으며, 이러한 종교적인 상정과 의미를 통하여 재앙을 방지하고 풍요로운 삶을 유지하고자 하였던 것이다. 2) 신·인간·공간의 상징적 관련성 속에서 한국전통주거공간의 구성원리를 이해하기 위하여 가신과 주거공간과의 관계를 고찰해 본 결과 신들의 관계는 신앙을 만들어낸 사람들의 생활상을 반영하며, 신의 공간적 위치는 실제의 공간적 구성원리를 상징적으로 표현하고 있음을 살펴볼 수 있었다. 2-1) 주거내에 존재하는 가신의 위계는 주거공간의 중요성과 위계성을 반영하고 있음을 알 수 있었다. 즉 신들의 존재는 그곳에 거주하는 거주자와 그들의 생활을 반영하며 가신들간의 위계질서는 곧 주거공간의 위계적 구성을 나타내는 것이다. 2-2) 제주도의 문전본풀이와 경기도 화성의 성주굿 무가를 분석해본 결과 제주 도민가의 공간구성 원리에는 부엌과 변소의 위치를 반대편에 놓으려고 하였던 점과 마당과 대문의 위치를 직접 맞닿게 하지 않고 긴 올래를 통하여 연결하려 했던 생각들이 신화에 반영되어 있었으며, 경기도 화성지역의 성주굿 무가에서는 조왕신과 성주신의 대립관계를 통한 대청마루와 부엌의 공간관계가 반영되어 있음을 알 수 있었다. 이러한 분석을 통해 볼 때 무속신화에서 나타나는 신들의 관계는 신화를 만들어낸 사람들의 생활상을 반영하는 것이며, 또한 주거공간에서의 공간적 상황을 상징적으로 대변하고 있는 것으로 생각되어진다. 오랜 기간동안 거주자의 생활과 주거공간 속에서 함께 한 가택신앙의 내용에는 거주자의 생활관이 배어 있으며 따라서 가택신앙의 분석을 통한 한국전통주거의 의미 및 구성에 관한 이해는 보편적으로 적용되어온 공간구성원리를 보여 주는 것이라 할 수 있는 것이다. 때문에 이러한 인문사회에 대한 생각을 바탕으로 한 해석은 다양하게 접근되어져야 할 한국전통주거의 이해에 도움이 되리라 생각한다.
Living spaces are the results of social environment and also the reflection of the viewpoints by their residents toward human culture and society. Therefore, in studying living spaces, the true essence of the spaces could be easily distorted when cultural and symbolic motives and values are disregar...
Living spaces are the results of social environment and also the reflection of the viewpoints by their residents toward human culture and society. Therefore, in studying living spaces, the true essence of the spaces could be easily distorted when cultural and symbolic motives and values are disregarded and only their apparent characteristics are looked into. Hence, it's necessary to simultaneously understand both physical dwelling spaces from architecture's view points and social ideas, simultaneously, of people who form and interact with the spaces. Hence, this paper tries to study housing religion which is one of shamanistic religions which, in turn ,have been the fundamental element of ancient religions and came into existence on the basis of dwelling spaces. This study presumes that house religion may have been permeated with its creators' ideas about living and those ideas could be one of those factors which plays a role in organizing of dwelling spaces. As such, with these prior analyses, this thesis attempts to understand the meaning of various dwelling spaces via the characteristics and functionalities of various house spirits religion which are mentioned in a local house religion and also will find out spatial harmony of Korean traditional living spaces by way of corelations among living spaces, people, and personalized house spirits religion. To achieve these objectives, a comprehensive approach of utilizing many research results previously done on Korean folklore has been used producing the following study results: 1) Almost all traditional Korean houses have assigned a house spirit religion to their individual dwelling space. This means a traditional house was considered as a scared space in a secular world called human society and the space was actually intended to protect sacredness of dwelling places from earthliness outside. So when the hierarchy of house spirits in housing religion is projected to a Korean traditional house, it can be shown that a dwelling house as a building was personified to a respectable human status. In other words, it can be concluded that each space was synonymous with a dwelling place for each house spirits religion and was considered a sacred godly place. In a nutshell, not only each space in a Korean traditional house was a physical and functional space, but also it formed a scared spatial place along with the concept of house spirits religion intending to ward off disasters and enjoy a comfortable life through those religious symbols and meanings. 2) In order to understand the fundamental theory of organization of Korean traditional housing spaces in the context of house spirits, human beings and spaces, a look into the relationship between a house spirit and its matching dwelling space shows that interrelationship among house sprites are the reflection of the aspects of life by the creators of the housing religion themselves and that each spirit's spatial assignment symbolizes the very own spatial organization rules of human dwelling spaces. 2-1) The status of each house spirit for a dwelling space is a reflection of the importance and spatial status of the space. That is, a spirit is a reflection of its matching human dwellers and their lives while the hierarchy of spirits a reflection of the hierarchy of dwelling spaces. 2-2) An analysis of Munjon Bonpuri of Cheju Island and dancing songs of Sungju Goot of Hwasong, Kyonggi-Do shows that spatial organinzation principles of Cheju traditional common people's houses were puting a kitchen and outhouse in each other's opposite direction and the entrance door to a house and its courtyard were not adjacent each other but separated by ollae and these principles were reflected in house spirits shamanism, while according to Sungju Goot songs, the check-and-balance relationship between Chowang Shin and Sungju Shin is permeated in the spatial relationship between kitchen and daechungmaru. These research results implies that house spirits and their relationships in the Korean shamanistic myths are reflections of the ways of living by the very own creators of the myths and symbolically represent the spatial organization of dwelling spaces. Housing shamanistic religion which has long been existing with residents and their lives is seeped with the viewpoints of the residents toward life, and hence understanding the meanings and organization of Korean traditional housing can reveal commonly practiced principles of spatial organization of the traditional houses. Therefore an analysis of Korean traditional housing on the basis of humanistic social ideas will help learn Korea's traditional houses which need to be understood in various methods.
Living spaces are the results of social environment and also the reflection of the viewpoints by their residents toward human culture and society. Therefore, in studying living spaces, the true essence of the spaces could be easily distorted when cultural and symbolic motives and values are disregarded and only their apparent characteristics are looked into. Hence, it's necessary to simultaneously understand both physical dwelling spaces from architecture's view points and social ideas, simultaneously, of people who form and interact with the spaces. Hence, this paper tries to study housing religion which is one of shamanistic religions which, in turn ,have been the fundamental element of ancient religions and came into existence on the basis of dwelling spaces. This study presumes that house religion may have been permeated with its creators' ideas about living and those ideas could be one of those factors which plays a role in organizing of dwelling spaces. As such, with these prior analyses, this thesis attempts to understand the meaning of various dwelling spaces via the characteristics and functionalities of various house spirits religion which are mentioned in a local house religion and also will find out spatial harmony of Korean traditional living spaces by way of corelations among living spaces, people, and personalized house spirits religion. To achieve these objectives, a comprehensive approach of utilizing many research results previously done on Korean folklore has been used producing the following study results: 1) Almost all traditional Korean houses have assigned a house spirit religion to their individual dwelling space. This means a traditional house was considered as a scared space in a secular world called human society and the space was actually intended to protect sacredness of dwelling places from earthliness outside. So when the hierarchy of house spirits in housing religion is projected to a Korean traditional house, it can be shown that a dwelling house as a building was personified to a respectable human status. In other words, it can be concluded that each space was synonymous with a dwelling place for each house spirits religion and was considered a sacred godly place. In a nutshell, not only each space in a Korean traditional house was a physical and functional space, but also it formed a scared spatial place along with the concept of house spirits religion intending to ward off disasters and enjoy a comfortable life through those religious symbols and meanings. 2) In order to understand the fundamental theory of organization of Korean traditional housing spaces in the context of house spirits, human beings and spaces, a look into the relationship between a house spirit and its matching dwelling space shows that interrelationship among house sprites are the reflection of the aspects of life by the creators of the housing religion themselves and that each spirit's spatial assignment symbolizes the very own spatial organization rules of human dwelling spaces. 2-1) The status of each house spirit for a dwelling space is a reflection of the importance and spatial status of the space. That is, a spirit is a reflection of its matching human dwellers and their lives while the hierarchy of spirits a reflection of the hierarchy of dwelling spaces. 2-2) An analysis of Munjon Bonpuri of Cheju Island and dancing songs of Sungju Goot of Hwasong, Kyonggi-Do shows that spatial organinzation principles of Cheju traditional common people's houses were puting a kitchen and outhouse in each other's opposite direction and the entrance door to a house and its courtyard were not adjacent each other but separated by ollae and these principles were reflected in house spirits shamanism, while according to Sungju Goot songs, the check-and-balance relationship between Chowang Shin and Sungju Shin is permeated in the spatial relationship between kitchen and daechungmaru. These research results implies that house spirits and their relationships in the Korean shamanistic myths are reflections of the ways of living by the very own creators of the myths and symbolically represent the spatial organization of dwelling spaces. Housing shamanistic religion which has long been existing with residents and their lives is seeped with the viewpoints of the residents toward life, and hence understanding the meanings and organization of Korean traditional housing can reveal commonly practiced principles of spatial organization of the traditional houses. Therefore an analysis of Korean traditional housing on the basis of humanistic social ideas will help learn Korea's traditional houses which need to be understood in various methods.
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